تجهیزات پارکینگ, تجهیزات پارکینگ مکانیزه

خرید عمده تجهیزات پارکینگ مکانیزه

تجهیزات پارکینگ مکانیزه برای راه اندازی این نوع پارکینگ به تعدادی تجهیزات نیاز می باشد، که تیتر وار آن ها را نام خواهیم برد؛ کیوسک جستجوی خودرو سنسور دوربین چراغ های راهنمای ورودی کارت خوان دور برد کارت های هوشمند پرینتر حرارتی راهبند نمایشگر اعداد مزایای پارکینگ مکانیزه بهره وری مقایسه بین یک پارکینگ معمولی و یک سیستم پارکینگ مکانیزه. یک عامل اصلی در توسعه پارکینگ، همیشه اندازه ساختمان است.

خرید عمده تجهیزات پارکینگ مکانیزه

منظور از تجهیزات پارکینگ مکانیزه چیست؟

منظور از تجهیزات پارکینگ مکانیزه چیست؟ پارکینگ مکانیزه چیست؟ سیستم پارکینگ مکانیزه اتومبیل و انواع تجهیزات پارکینگ یک سیستم مکانیکی طراحی شده برای پارک کردن تعداد زیادی از اتومبیل در حداقل فضای موجود ، می باشد. در این نوع پارکینگ بدون نیاز به راننده خودروها را از مکان پارکینگ به مکان دیگر منتقل می کند. در ساختار پارکینگهای مکانیزه، در اصل اتومبیل ها را به صورت عمودی در سطح قرار می دهد تا نیاز به فضاهای زیاد برای پارک کردن خودرو از بین برود.

در مقایسه با امکانات پارکینگ معمولی و تجهیزات پارکینگ عمده ، سیستم های پارکینگ مکانیزه، به مساحت تقریبی 70٪ کوچکتر و 50٪ حجم کمتری به طور متوسط ​​برای پارک کردن تعداد معادل خودرو نیاز دارند. این امر به توسعه دهنده پارکینگ، گزینه های بیشتری از جمله اضافه کردن فضای پارکینگ بیشتر ، استفاده از فضای بیشتر برای اهداف غیر پارکینگ یا فضای سبز و غیره می دهد. امکان سنجی و سودآوری پارکینگ اتومبیل و توسعه پارکینگ اتومبیل اغلب تأثیر مستقیمی بر امکان سنجی یک پروژه املاک و مستغلات دارد.

انعطاف پذیری طراحی سیستم های پارکینگ مکانیزه، می تواند از لحاظ امکان سنجی و سودآوری با ایجاد امکان پارک کردن در مناطقی که پارکینگ معمولی امکان آن را ندارد ، کمک کند. مکان های ممکن برای پارکینگ مکانیزه، تقریبا نامحدود است: به عنوان مثال در زیر زمین روی سقف و غیره… سازگاری با محیط زیست و پایداری سیستم های پارکینگ مکانیزه می توانند با از بین بردن نیاز به رانندگی و بیکار ماندن در هنگام جستجوی فضاهای پارکینگ، میزان انتشار CO2 را 85٪ یا بیشتر کاهش دهند.

برای توسعه پارکینگ مکانیزه، معمولاً به مصالح ساختمانی کمتری نیاز است. همچنین حجم خاکبرداری بسیار کوچکتر ، زمان ساخت کوتاهتر و کاهش اختلال در ساخت و ساز نیاز دارد. برای نهایی بودن در پایداری ، سیستم های پارکینگ مکانیزه، اغلب ارزان ترین گزینه برای پارکینگ های زیرزمینی هستند. ایمنی و امنیت ذاتی ایمنی و امنیت خودروها ، رانندگان و عابران پیاده همیشه در اولویت پروژه های توسعه پارکینگ است.

در مقایسه با گاراژها و پارکینگ معمولی ، سیستمهای پارکینگ مکانیزه ذاتاً بسیار ایمن تر و ایمن تر هستند. زیرا رانندگی و عابران را از محل پارکینگ خارج می کنند. بدون رانندگی به معنای خسارت ماشین یا احتمال سرقت اتومبیل نیست. معایب احتمالی پارکینگ مکانیزه استفاده از سیستم های اضافی منجر به هزینه بیشتری خواهد شد. *این سیستم ممکن است برای کاربران ناآشنا، کمی گیج کننده باشد.

این نوع پارکینگ ها به تعمیر و نگهداری نیاز دارند. قیمت پارکینگ مکانیزه قیمت این نوع پارکینگ تحت تاثیر فاکتور های بسیار زیادی می باشد، از جمله مساحت پارکینگ، نوع پارکینگ مکانیزه، تعداد جای پارک، تجهیزات به کار رفته و … برای براورد قیمت تقریبی باید همیه این معیارها را درنظر گرفت. اگر خودتان نمیتوانید محاسبه دقیقی از پارامترهای فوق داشته باشید، حتما از یک شرکت اجرا کننده متخصص مشاوره بگیرید.

خرید پارکینگ مکانیزه با توجه به شرایطی که پیش رو می باشد و کمبود فضاهای شهری، به خصوص در مراکز تجاری و مراکز خرید، صاحبان این مجتمع ها باید برای حل مشکل جای پارک خودرو ها، باید اقدام به ساخت و راه اندازی پارکینگهای مکانیزه کنند. اقدام برای این نوع پارکینگ ها فقط مختص به مراکز تجاری نمی باشد، ساختمان های مسکونی نیز می توانند از آن بهره ببرند.

اگر شما قصد خرید پارکینگ مکانیزه و اجرای پارکینگ مکانیزه را دارید، باید از یک شرکت طراح و مجری با سابقه خوب مشاوره بگیرید. تا با مطلوب ترین هزینه به بهترین و کاربردی ترین نتیجه برسید. ضوابط پارکینگ مکانیزه در ضوابطی که برای پارکینگهای مکانیزه اعمال شده است به موارد زیر بر می خوریم؛ باید طراحی پارکینگ به گونه ای باشد که ماشین های آتش نشانی به راحتی بتوانند وارد شوند.

مسیر دسترسی و تحمل وزن بالا برای خودرو های سنگینی مانند، ماشین آتش نشانی وجود داشته باشد. خاموش کننده های دستی آتش در پارکینگ ها باید وجود داشته باشند. سیستم اطفاء حریق اتوماتیک آبی در پارکینگ ها اجرا شود. سیستم پارکینگ مکانیزه یک سیستم مکانیکی است که به منظور به حداقل رساندن مساحت و یا حجم مورد نیاز برای پارکینگ اتومبیل طراحی شده است.

آشنایی با نحوه طراحی تجهیزات پارکینگ مکانیزه

امروزه شهرهای بزرگ جهان با توجه به وسعت ، افزایش روز افزون جمعیت و کمبود زمین و فضاهای شهری و حرکت بیشتر به سمت زندگی ماشینی و تکنولوژیک عملا شاهد بروز مشکلات و معضلات خاصی شده اند که ماحصل زندگی در شهرهای بزرگ و پر رفت آمد می باشد. یکی از بارزترین مشکلات امروزه شهرهای بزرگ یافتن مکان مناسب جهت پارک خودروها بوده است.

تکنولوژی و تجهیزات مکانیکی و الکترونیکی حل این مشکل را توسط سیستم های پارکینگ مکانیزه طبقاتی آسان تر نموده است. پارکینگ مکانیزه ترکیبی از ماشین آلات مکانیکی ، الکترونیکی و دیجیتال می باشد وظیفه آن چیدمان حداکثری خودروها در کمترین فضای ممکن و بدون نیاز به نیروی انسانی است. از پارکینگ مکانیزه طبقاتی می توان جهت فضاهایی که امکان ساخت پارکینگ مکانیزه طبقاتی به روش رمپ و لوپ وجود ندارد استفاده نمود.

اهداف اصلی ساخت تجهیزات پارکینگ مکانیزه

اهداف اصلی ساخت تجهیزات پارکینگ مکانیزه سوابق پارکینگ مکانیزه در جهان اولین پارکینگ مکانیزه در جهان در سال ۱۹۰۵ میلادی در امریکا مورد استفاده قرار گرفت و سپس در سال ۱۹۲۰ به اروپا وارد شد . اصول اولیه این نوع پارکینگ ها به صورت قفسه بندی بود که خودرو ها توسط آسانسور به طبقات مورد نظر منتقل شده و توسط اپراتور در محل پارک خود قرار می گرفتند .

این سیستم ها به علت کندی در تحویل گیری و تحویل دهی خودرو دارای مشکلات زیادی بود. ولی با وجود این مشکلات تا سال ۱۹۶۰ حدود ۵۰ پروژه پارکینگ مکانیزه طبقاتی در نقاط مختلف جهان اجرا شد از سال ۱۹۹۰ میلادی به بعد پیشرفت چشمگیری در تکنولوژی انها بوجود و با ورود سیستم های کامپیوتری به عرصه صنعت شاهد رویداد تحولات زیادی در سیستم پارکینگ مکانیزه طبقاتی بودیم .

از صفر تا صد تجهیزات پارکینگ مکانیزه

این تحولات عملا رشد ملموسی را در ارتقای کیفیت ، سرعت و عملکرد آنها ایجاد نمود. سرآمد کشور های سازنده این نوع سیستم ها آمریکا ، آلمان و سپس از آنها ژاپن می باشد. البته در سال های اخیر کشورهای ایتالیا ، اسپانیا،کره جنوبی و چین نیز وارد این حوزه رقابتی شده اند. تا سال ۲۰۱۲ درآمریکا بیش از ۲ میلیون در ژاپن حدود ۵/۱ میلیون ، در اروپا حدود ۱ میلیون و در کره جنوبی حدود ۴۰۰هزار واحد پارکینگ مکانیزه طبقاتی ساخته و مورد بهره برداری قرار گرفته است.

سوابق پارکینگ مکانیزه در ایران این سیستم ها در ایران ابتدا در سال ۱۳۷۰ شمسی با آسانسور های خودرو بر در بین طبقات شروع و با پارکینگ های چرخ و فلکی ادامه پیدا کرد. اما این نوع سیستم ها به دلیل ضعف در طراحی و مهندسی و عدم استفاده از سیستم های هوشمند دچار مشکلات زیادی می باشند. لیکن به دلیل سادگی مورد استقبال قرار گرفته و تعدادی از آنها در سطح شهرهای تهران ، مشهد ، رشت ، اهواز و شیراز در حال استفاده می باشند.

اما پارکینگ با سیستم های تمام مکانیزه و هوشمند اولین بار در تهران جنب سازمان حمل و نقل و ترافیک تهران(خیابان ایرانشهر)مورد بهره برداری قرارگرفت. این پارکینگ توسط شرکت MPE ژاپن ساخته شده است. این پارکینگ در سال ۱۳۸۹ با ظرفیت ۱۶۸ خودرو به صورت پایلوتساخته شده است. قیمت تجهیزات پارکینگ بسیار بالاست و خرید تجهیزات پارکینگ و فروش تجهیزات پارکینگ بسیار رواج دارد.

مشخصات ظاهری تجهیزات پارکینگ مکانیزه

مشخصات ظاهری تجهیزات پارکینگ مکانیزه مزایای ساخت تجهیزات پارکینگ مکانیزه :

** قابل نصب در زیرزمین و همکف و یا پشت بام ها وترکیبی

** کوتاه بودن مدت زمان نصب

** سطح اشغال کم زمین جهت فضای هر واحد پارک

** هدایت خودرو، بدون راننده با استفاده از سیستم هوشمند به جایگاه مورد نظر

** افزایش سرعت ورود و خروج خودرو

** افزایش تعداد طبقات پارکینگ بدون در نظر گرفتن توانایی خودرو و راننده

** کاهش مصرف سوخت وانرژی

** کاهش ترافیک

** استفاده ازحداقل نیروی انسانی در راهبرد سیستم

مهم ترین مزیت تجهیزات پارکینگ مکانیزه

سازمان استاندارد این دستورالعمل را که حاصل ساعت‌ها بحث و گفتگو بین کارشناسان حوزه شهرداری معاونت حمل و نقل کارشناسان امور شهری و معماری تولید کنندگان پارکینگ مکانیز و بر اساس ترجمه و کمک مراجع مشابه در کشورهای توسعه یافته‌تر می‌باشد، که در ایران منتشر کرده است تا ساخت و بهره‌برداری از پارکینگ مکانیزه دارای حداقل چهار چوب و ضوابط و قوانین ابتدایی باشد.

معرفی 12 بخش از ضوابط و قوانین استاندارد پارکینگ مکانیزه این دستوالعمل استاندارد برای پارکینگ مکانیزه که در دوازه بخش تدوین شده است که در ابتدا و مقدمه به معرفی افراد حاضر در کمیسیون فنی تدوین این الزامات و سمت این افراد اشاره می‌کند و در ادامه با ارائه یک پیش‌گفتار و در بخش‌های ابتدایی به هدف و دامنه کاربرد این دستورات و الزامات استاندارد برای پارکینگ مکانیزه، اشاره می‌نماید.

بخش سوم و پس از آن در بخش سوم به دنبال ارائه معانی و تعاریف اصطلاحات عنوان شده در متن استاندارد، کلمات و اصطلاحات را شرح و مشخص نموده است.

بخش چهارم در بخش چهارم این دستوالعمل انواع سامانه پارکینگ‌های مکانیزه را شرح داده و آنها را به چهار سامانه بر مبنای نوع حرکت تقسیم کرده است. و تعاریف این چهار سامانه را بیان می‌نماید.

بخش پنجم و در یک روند منطقی در بخش پنجم یک دسته‌بندی از نظر ابعادی برای خودروها ارائه داده است.که مبحثی تاثیر گذار در مبحث پارکینگ مکانیزه است.

بخش ششم در ادامه و در بخش ششم، با معرفی جایگاه تحویل و ارائه یک تعریف مختصر و واضح از آن به الزاماتی که در آن باید دیده شود اشاره می‌کند. بخش هفتم در بخش هفتم و بعد از معرفی جایگاه تحویل و الزامات به دنبال شرح تجهیزات انتقال در پارکینگ مکانیزه است و ضمن معرفی انواع تجهیزات انتقال در پارکینگ مکانیزه که شامل پالت دالی بالابر شاتل میزگردان می‌باشد سعی بر آن دارد که در یک دسته‌بندی منطقی الزامات ایمنی را در هر یک از عوامل و ابزارهای مورد استفاده در تجهیزات انتقال را شرح دهد.به همین منظور به دستورالعمل‌ها و بایدها و نبایدهای سیستم کنترل و سپس سامانه و تجهیزات هیدرولیکی، و همچنین بالابرها ودر انتها اجزای انتقال نیرو اشاره می‌کند. الزامات ایمنی در ادامه همین

بخش هفتم و با ارائه یک دسته‌بندی دیگر این بار الزامات ایمنی مربوط به انواع پارکینگ را شرح می‌دهد و در این راه با اشاره به وسایل ایمنی برای پارکینگ‌های نیمه مکانیزه با سامانه پازلی در سطح و نکات مربوط به پارکینگ‌های نیمه مکانیزه با سامانه و ظرفیت دو یا سه خودرو با حرکت عمودی و تجهیزات پارکینگ تمام مکانیزه مباحث را جلو می‌برد.

بخش هشت: محل پارک خودرو در ادامه و در بخش هشت الزامات و دستورالعمل‌های پارکینگ مکانیزه در خصوص الزامات مربوط به محل پارک خودرو در پارکینگ مکانیزه نکاتی آورده شده است.

بخش نهم در بخش نهم از دستورالعمل استاندارد ۲۰۵۳۳ پارکینگ مکانیزه درباره ویژگی‌های عملکردی پارکینگ مکانیزه صحبت شده است و درباره آیتم‌های سنجشی درباره کاربری پارکینگ‌های مکانیزه، مانند میزان سرویس دهی و توان عملیاتی پارکینگ مکانیزه، زمان حضور کاربر و قابلیت اطمینان سامانه نکاتی عنوان شده است.

بخش دهم در بخش دهم درباره الزامات ترافیکی احداث پارکینگ مکانیزه بندهایی آورده شده است و میزان مجاز تعداد پارک و ممیزی پارکینگ مکانیزه در انواع معابر را شرح داده است.

بخش یازده در بخش یازده درباره قوانین ساختمانی و مباحث آتش‌نشانی الزاماتی آورده شده است. که خود قوانین آتش‌نشانی در سه مبحث:

1- دستوالعمل ایمنی پارکینگ مکانیزه پازلی طبقاتی با حرکت عمودی و افقی

2- دستوالعمل ایمنی پارکینگ مکانیزه مستقل

3- دستورالعمل پارکینگ مکانیزه طبقاتی ترکیبی آورده شده است.

بخش یازده در ادامه در بخش یازده استاندارد و ضوابط پارکینگ مکانیزه در مباحث ساختمانی درباره معماری و شهرسازی آئین نامه‌های معتبر روشنایی تهویه لوله‌کشی تاسیساتی سامانه‌های نظارتی سر و صدا و میزان مجاز آن محدوده دمایی کارکرد در پارکینگ‌های مکانیزه اشارات مختصری شده است.

بخش دوازده در بخش دوازده و پایانی این دستورالعمل استاندارد پارکینگ مکانیزه به ملاحظات بهره‌برداری با سرفصل‌های مستند سازی، تعمیر و نگه‌داری، آزمون و شرایط تحویل به بهره بردار و آموزش اشاراتی شده است. پلاس پارکینگ ضمن تقدیر و تشکر از عزیزانی که کوشش‌های فراوانی برای شکل‌گیری این دستوالعمل داشته‌اند و بنای تدوین یک مجموعه از قوانین را در مبحث پارکینگ‌های مکانیزه، ایجاد کرده‌اند، سعی بر این داشت تا با ارائه یک مقدمه به معرفی محتوای این دستوالعمل ها اشاره نماید و یک پیش‌زمینه مطالعه این دستورالعمل را برای عزیزان ایجاد نماید.

اما گذر زمان و سرعت تغییرات، الزام بازنویسی و ویرایش هر اثر فنی را محیا می‌کند. مجموعه استاندار فوق در خصوص پارکینگ مکانیزه نیز از این قاعده مستثنی نیست. گذر زمان و سرعت تغییرات و ایجاد تحولات، لزوم داشتن دستوالعمل‌های واضح‌تر و به‌روزتر را در این خصوص نیز گوش‌زد می‌کند. در ادامه شما بزرگواران می‌توانید متن اصلی استاندارد ۲۰۵۳۳ در خصوص استاندارد پارکینگ مکانیزه (خودرو) الزامات و توصیه‌ها را دانلود و مطالعه نمایید.

تولید کننده تجهیزات پارکینگ مکانیزه

تولید کننده تجهیزات پارکینگ مکانیزه یکی از مراجع و ضوابط قانونی که برای ساخت و تولید تجهیزات پارکینگ مکانیزه باید دستورالعمل‌ها و بایدها و نبایدهای آن‌را در نظر بگیریم، مباحث مربوط به پارکینگ مکانیزه منتشر شده از سازمان ملی استاندارد ایران در سال 1394 با شماره 20533 و با عنوان پارکینگ‌های مکانیزه (خودرو) – الزامات و توصیه‌ها می‌باشد.

بازرسی از نکات اجرایی این دستورالعمل توسط شرکت‌های مورد تایید و دارای گواهی از طرف سازمان ملی استاندارد همانند استاندارد آسانسور در مباحث ساختمان مورد بازرسی و تایید قرار می‌گیرید و داشتن تاییدیه استاندارد برای پارکینگ مکانیزه از مواردی است که تایید پارکینگ مکانیزه توسط آتش‌نشانی را تسهیل می‌نماید. استاندارد در واقع حداقل دستورالعمل‌ها الزامات و بایدها و نبایدهایی است که درباره یک موضوع توسط سازمان استاندارد ایران اعلام می‌شود.

استاندارد پارکینگ مکانیزه خودرو الزامات و توصیه‌ها نیز که با شماره ۲۰۵۳۳ در سال ۱۳۹۴ تدوین و توسط سازمان استاندارد ایران منتشر شد در واقع همین حداقل الزاماتی است که توسط سازمان استاندارد ایران تشخص داده شده است که باید در زمان ایجاد و بهره‌برداری از پارکینگ مکانیزه رعایت شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *