فرتو ترافیک

ضرورت های استفاده از چراغ راهنمایی و رانندگی|فرتو ترافیک 1401

چراغ راهنمایی و رانندگی، این روزها با افزایش روزافزون جمعیت و بالا رفتن ترددهای شهری، یکی از نکاتی که تبدیل به امور روزمره شده، مشاهده چراغ ها و علائم راهنمایی رانندگی است. این ابزار که دیگر جزوی مهم از زندگی شهری شده اند می تواند نمایانگر هرچه بیشتر ضرورت استفاده از چراغ راهنمایی و رانندگی در نظم، قوانین تردد و ترافیک شهری باشد.
شاید در زندگی پر شتاب کنونی برای برخی از آن دسته رانندگان که در رفت و آمد خود عجله بسیار دارند قرار گرفتن در مقابل چراغ ها و علائم رانندگی امری کسل کننده به نظر برسد؛ اما هیچ کس نمی تواند ایمنی و ایجاد نظم حاصل از حضور این چراغ ها در تقاطع جاده‌ها، پیاده‌ روها، ورودی و خروجی معابر و سایر اماکن دیگر را نفی کند.
در ادامه این مقاله کاربردی پس از بررسی تاریخچه این ابزار به بررسی مزایا و نقشی که همواره در ترددهای شهری داشته اند خواهیم پرداخت. به تاریخ طولانی چراغ راهنمایی می پردازیم و این سیستم پیچیده ای که امروز می بینیم چگونه تکامل یافته است و در پایان به انواع چراغ های راهنمایی می پردازیم.

چراغ راهنمایی و رانندگی

نگاهی به تاریخچه چراغ راهنمایی و رانندگی

با توجه به تاریخچه چراغ راهنمایی و رانندگی و چگونگی تحول و تکامل آن ها به اطلاعات جالبی دست پیدا می کنیم که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت.
این چراغ‌ها در اواسط دهه هشتاد میلادی، از هنگام اختراع اتومبیل و برای اولین بار در انگلستان و شهر لندن مهمان معبر و خیابان ها بوده اند. در ابتدای اختراع این دستگاه در اواسط سال 1869 میلادی، انفجار یکی از این دستگاه ها که تا به آن زمان با نیروی گازی عمل می کردند باعث جراحت جدی یکی از افسران پلیس آن زمان شده و زمینه ساز تحولاتی در سیر تکامل این ابزار کاربردی شد.
در همان سال در شهر دیترویت یک افسر پلیس با به کارگیری دانش و تجربه خود در امور راه آهن و بهره گیری از چراغ های ریلی راه آهن نخستین چراغ راهنمایی و رانندگی آن روزها که به نسل کنونی بیشترین شباهت را داشت اختراع و به کار گرفته شد. به کارگیری و مشاهده نتیجه مطلوب آن چراغ فانوسی که شامل سه رنگ سبز، زرد و قرمز می شد پایه و بنیان ساخت نسل سایر این علائم در آینده شد.

چراغ راهنمایی و رانندگی

چراغ راهنمایی و رانندگی

علیرغم تاریخ طولانی این وسیله ترافیکی کاربردی، همواره یک ترتیب و ترکیب ثابت وجود داشته که شامل سه رنگ سبز به معنای عبور آزاد، رنگ زرد به معنای احتیاط و رنگ قرمز به معنی توقف کامل بوده است. همانطور که گفته شد قوانین چراغ راهنمایی و رانندگی یک اصل جدی و بنیادی در قوانین ترددهای شهری است و بدیهی است که بی توجهی به آن زمینه ساز حوادث جدی و غیر قابل جبران می شود.

مزایا و معایب استفاده چراغ راهنمایی و رانندگی

در این قسمت از مقاله به بررسی برخی از اساسی ترین مزایا و معایب بهره گیری از این ابزار کاربردی خواهیم پرداخت.

مزایای استفاده از چراغ راهنمایی و رانندگی

استفاده و پیروی از چراغ راهنمایی و رانندگی امری ناگذیر است و باعث افزایش ایمنی در ترددهای شهری و همچنین کنترل عبور و مرورها شده و نقش کلیدی در ایجاد نظم حرکت وسیله های نقلیه و عابرین پیاده دارند. کاهش میزان تصادف و تلفات و همچنین شکل گیری حق تقدم نیز از جمله مزایای بهره گیری از این علائم می باشد.

معایب استفاده از چراغ راهنمایی و رانندگی

در کنار محاسن و کاربردهایی که چراغ راهنمایی و رانندگی در ترددهای شهری دارند معایبی نیز دیده می شود که عموما شامل مواردی همچون افزایش میزان تصادف ها از پشت سر در هنگام توقف های ناگهانی است. علائم بی موقع و غیرموجه نیز می تواند سبب ایجاد ترافیک بیشتر، تأخیر در امور و مرورها و در نهایت عدم اطاعت رانندگان از دستورات و قوانین می شود.

 

ضرورت استفاده از چراغ راهنمایی و رانندگی

همانطور که در طی مقاله نیز بیان شد تبعیت از چراغ راهنمایی و رانندگی و سایر قوانین تردد شهری در ایجاد نظم و کنترل ترافیکی نقش بسزایی داشته و در نهایت برای رانندگان و عابرین پیاده ایمنی را به دنبال دارد. فرهنگ سازی صحیح قوانین مربوط به این علائم باعث می شود تاعابرین پیاده بسته به میزان فرهنگ سازی این قوانین احساس امنیت بیشتری را تجربه کرده و این امر باعث کاهش تردد بی موقع آن ها هنگام عبور از اماکن عمومی و خیابان ها می شود.

چراغ راهنمایی و رانندگی

رنگ چراغ راهنما به ترتیب

نحوه عملکرد و ترتیب رنگ چراغ راهنمایی و رانندگی در اکثر نقاط جهان مشابه بوده و شامل سه رنگ می شود.

رنگ سبز:

این رنگ همواره برای رانندگان به معنای عبور آزاد و برای عابرین پیاده به معنای توقف می باشد. رانندگان هنگام مواجهه با این چراغ حق عبور یا گردش دارند مگر آنکه گردش آن ها به سبب وجود علامت دیگری ممنوع شده باشد.

رنگ زرد:

این رنگ در مفهوم کلی به معنای احتیاط بوده و به رانندگان اخطار می دهد تا از سرعت خود کاسته و آماده توقف شوند. به طور کلی راننده می بایست در هنگام مواجهه با این علامت قبل از خط ایست اقدام به توقف کند مگر آن که درست هنگام روشن شدن این چراغ به تقاطع ها و نقطه ایست رسیده باشد.

رنگ قرمز:

این رنگ به معنای توقف کامل برای خودروها بوده و برای عابرین به معنای عبور مجاز می باشد. رانندگان هنگام مواجهه با این علامت می بایست اقدام به توقف کامل در پشت خط ایست و یا در فاصله پنج متری تقاطع ها مطابق با قوانین آئین نامه کنند.
شایان ذکر است که مواجهه با چراغ زرد چشمک زن به معنای احتیاط و کاهش ایمن سرعت در هنگام تردد و چراغ قرمز چشمک زن به معنای توقف کامل پیش از خط ایست و سپس عبور با رعایت اصول ایمنی می باشد.

چراغ راهنمایی و رانندگی
علائم راهنمایی و رانندگی هوشمند

این روزها گسترش جمعیت های شهری و افزایش ترددهای شهری سبب پیدایش انواع نوینی از چراغ ها و علائم راهنمایی و رانندگی شده است. معیارهای بسیاری زمینه ساز پیدایش نسل جدید از این علائم شده است که هر یک از آن ها از امکانات بی شماری در جهت کنترل ایمنی و ترافیک شهری برخوردار می باشند.
خواستگاه پیدایش این نسل از علائم راهنمایی و رانندگی هوشمند و چراغ راهنمایی و رانندگی کشور لهستان بوده و ارائه دهنده امکانات کلیدی بی شماری همچون ارائه انواع سنسورها و حسگرهای قدرتمند در جهت رصد شرایط جاده ای، آب و هوایی و ترافیکی می باشند. بهره گیری از امکانات نوین این نسل از علائم باعث پیش بینی صحیح رانندگان در رابطه با خطرهای احتمالی شده و در نهایت با افزایش ایمنی در رانندگی آن ها نظم چشمگیری در ترددهای شهری ایجاد می شود.

چراغ راهنمایی و رانندگی

فناوری های پیشرفته به کار رفته در این تابلوها شامل موارد زبر می باشد:

فناوری صوتی AVS به کار رفته در زیردریایی ها که با بازتاب صوتی اشیاء محدوده و میزان ترافیک را تخمین می زند.
فناوری رادار داپلر که مورد استفاده اخترشناسی نیز بوده سرعت خودروهای مجاور را محاسبه می کند و به تشخیص تخطی از سرعت مجاز و یا کند شدن ترافیک کمک شایانی می کند. امکانات پیشرفته به کار رفته در این فناوری با استفاده از روش V2X‌ سرعت جا به جایی میان اشیائی مانند تلفن های هوشمند و همچنین خودروها را بسیار دقیق تخمین می زند.
فناوری پیشرفته و امکانات جانبی این نسل از علائم بسیار گسترده بوده و اطلاعات جامعی در رابطه با آن ها وجود دارد. هم اکنون می توانید در خصوص نحوه تهیه و عملکرد علائم راهنمایی و رانندگی هوشمند و چراغ راهنمایی و رانندگی با مشاوران واحد فروش ما تماس حاصل فرمایید.