فرتو ترافیک, موزاییک مسیر نابینایان

کفپوش و موزاییک مسیر نابینایان

موزاییک مسیر نابینایان نوعی روسازی است که دارای خطوط برجسته، گنبدها یا بافت های دیگر است تا اطلاعات ایمنی را به افراد نابینا، کم بینایا افرادی با اختلال بینایی دیگر منتقل کند. لازم است بدانید خطوط بزرگ روی این نوع موزاییک مسیر نابینایان به گونه ای طراحی شده اند که به عنوان علامت توقف عمل کنند، در حالی که خطوط ظریف تر نشان می دهد که مسیری برای پیاده روی ایمن است. موزائیک های طراحی شده برای مسیر نابینایان را می توان در محیط های داخلی و خارجی در بسیاری از مناطق در سراسر جهان یافت

 موزاییک مسیر نابینایان

موزاییک مسیر نابینایان (همچنین به نام بلوک های تنجی، گنبدهای کوتاه، هشدارهای قابل تشخیص، کاشی های لمسی، نشانگرهای سطح زمین لمسی، نشانگرهای سطح راه رفتن لمسی، یا سطوح هشدار دهنده قابل تشخیص) سیستمی از نشانگرهای سطح زمین بافت یافته است. که بر روی پله ها و سکوهای ایستگاه راه آهن یافت می شود.

موزاییک مسیر نابینایان برای اولین بار در ژاپن در گذرگاه های عابر پیاده و سایر موقعیت های خطرناک جاده ایجاد شد. انگلستان، استرالیا و ایالات متحده این استاندارد را در اوایل دهه ۱۹۹۰ انتخاب کردند. کانادا ابتدا در دهه ۱۹۹۰ شروع به ترکیب آنها در حمل و نقل کرد و سپس در اوایل دهه ۲۰۰۰ آنها را به سایر جنبه های محیط ساخته شده اضافه کرد

موزائیک های مسیر نابینایان چه کاربردهایی دارد؟

در پاسخ به سوال موزائیک های مسیر نابینایان چه کاربردهایی دارد؟ باید گفت همانطور که خواندید مسیر رفت و آمد نابینایان نوعی کفپوش فضای باز است که از یک بافت برجسته و یا مزاییک مسیر نابینایان برای کمک به راهنمایی و اطلاع عابران کم بینا از محیط اطراف خود استفاده می کند. رایج ترین و به راحتی قابل تشخیص ترین، تاول برجسته است که گاهی اوقات گنبد کوتاه نامیده می شود. موزائیک های ذکر شده در مکان هایی  مانند لبه خیابان یا سکوی قطار مورد استفاده قرار میگیرد.

بافت برآمده موزائیک محل رفت و آمد نابینایان با عصا یا پا قابل تشخیص است و در نتیجه به تغییر محیط به صورت غیر بصری هشدار می دهد. رنگ روشن و با کنتراست بالا نیز در سیستم لمسی ادغام شده است تا عابران پیاده با دید کم یا محدود به راحتی آن را تشخیص دهند. تعداد محدودی از این نوع مسیر وجود دارد که با لمس قابل تشخیص هستند و اکثر کشورها از دو تا شش شکل مختلف استفاده می کنند

 موزاییک مسیر نابینایان

تاول برجسته یا گنبد کوتاه معمولاً در نقطه ای که پیاده رو از یک خیابان عبورمیکند استفاده میشود   با این حال، آرایش تاول ها – زیگزاگ یا موازی – در کشورهای مختلف معانی متفاوتی دارد. اندازه، فاصله و جهت چینش موزائیک ها نیز معانی خاص خود را دارند که بر اساس مکان متفاوت است، اما به طور کلی به یک فرد کم بینا کمک می‌کند تا خود را به سمت خیابان یا مسیر هدایت کند.

استفاده از رنگ های روشن مانند قرمز، زرد و سفید برای مسیرهای نابینایان ، راه دیگری برای هشدار دادن به فردی با دید کم یا محدود از خطر بالقوه یا تغییر در محیط اطراف است. در بعضی از مناطق جایی که چینش مسیر بسیار استاندارد و تنظیم شده است، قرمز فقط برای تقاطع های کنترل شده در نظر گرفته شده است.

در تقاطع های کنترل نشده و در مناطقی که موزاییک مسیر نابینایان استاندارد کمتری دارند، ممکن است از هر رنگی برای نشان دادن نقطه عبور عابر پیاده استفاده شود. مهم نیست از چه رنگی استفاده می شود، هدف به دست آوردن تضاد واضح و قابل تشخیص بین  مسیر عبور نابینایان  و پیاده رو و خیابان اطراف است. برخی از مکان ها از یک حاشیه با کنتراست بالا در اطراف موزائیک برای رسیدن به همان اثر استفاده می کنند.

موزاییک مسیر نابینایان

انواع موزائیک برای مسیرسازی نابینایان و ویژگی های آن

 بلستر

 از این نوع که نام بلستر معروف است برای گذرگاه های عابر پیاده استفاده می شود. این سطح هشداری را به افراد دارای نقص بینایی می دهد که در گذرگاه جاده هستند. سطح یک ویژگی ایمنی ضروری است و از ردیف هایی از تاول های مسطح در یک الگوی مربع تشکیل شده است 

موزائیک افست

موزائیک  افست در سکوهای قطار، تراموا و تیوب یافت می شود تا به افراد کم بینا از لبه سکو هشدار دهد. سطح لمسی تاول‌های افست متشکل از گنبدهایی با سطح صاف (تاول‌ها) است که با فاصله ۶۶.۵ میلی‌متری از مرکز یک گنبد تا گنبد بعدی فاصله دارند. این سنگفرش را می توان در هر متریال سنگفرشی مناسب و در هر رنگی که تضاد خوبی با محیط اطراف ایجاد کند استفاده کرد

 كردورو

این نوع از موزاییک مسیر نابینایان كردورو شامل میله‌های گرد است که در طول مسیری که یک عابر پیاده راه می‌رود، حرکت می‌کند. میله ها ۶ میلی متر ارتفاع و ۲۰ میلی متر عرض دارند. این نوع سطح به افراد کم بینا از وجود یک خطر خاص هشدار می دهد. این می تواند بالا یا پایین پله ها، یک تقاطع همسطح یا یک سطح شیب دار باشد. همچنین در جایی که یک پیاده رو به یک مسیر مشترک می پیوندد استفاده می شود. ایده این است که یک خطر بالقوه را برجسته می کند. باز هم، این سطح را می توان در هر رنگی ساخت تا کنتراست خوبی با محیط اطراف ایجاد کند.

موزاییک مسیر نابینایان

جنس و ابعاد

جنس موزائیک  انواع مختلفی دارد که میتوان به موارد زیر اشاره کرد: بتنی، گرانیتی، پلیمری، سیمانی، پلاستیکی و همچنین ابعاد استاندارد، ۴۰×۴۰  و ۲۰×۲۰ است.

سفارش و خرید موزائیک 

امروزه استفاده از موزاییک مسیر نابینایان در پیاده روها وپله ها و… بسیار بالا رفته است؛ در نتیجه خرید و فروش این دسته تجهیزات به صورت عمده هم پیشرفت زیادی کرده است  چرا که خرید عمده به طور  معمول ارزان تر می باشد و هزینه ی کمتری شامل حال شما هنگام خرید می شود. اگر قصد خرید و یا سفارش و خرید موزائیک ا دارید میتوانید هم حضوری و هم اینترنتی اقدام به سفارش کنید و بهترین نوع آن را بر اساس نیاز خود خریداری کنید و قبل از اقدام به خرید، به مواردی که بر قیمت آن تاثیر میگذارد اعم از کیفیت مواد اولیه، نوع ساخت، جنس آن، ابعاد آن، شرکت سازنده، رنگ و طرح آن دقت کنید.