فرتو ترافیک

چشم گربه ای(رفلکتور)چیست؟

چشم گربه ای، از گذشته تاکنون، ایجاد امنیت راه ها و جاده ها و خیابان ها برای نهادها و ارگان ها موضوع مهمی بوده است. تعیین کردن قانون های راهنمایی و رانندگی تاکنون توانسته تا اندازه قابل توجهی موجب نظم دادن به خیابانها شود. و احتمال ایجاد تصادفات و خسارت های ناشی از آن را کاهش دهد اما باز هم تنها ایجاد قوانین کافی نمی باشد.

یکی از مهمترین نیازهای امروزه در جاده ها استفاده از وسایل هشدار دهنده و تجهیزات ترافیکی است که با استفاده از آن بتوان موجب ایمنی راه ها و خیابان ها شود. و همینطور امنیت رانندگان و عابران پیاده را تامین کنند و همین دلیل در دنیای امروز طراحی و تولید تجهیزات ترافیکی بسیار مهم و مورد توجه قرار گرفته است.

چشم گربه ای

چشم گربه ای رفلکتور

در میان این تجهیزات ترافیکی جدید و کاربردی، چشم گربه ای ترافیکی یکی از پرکاربرد ترین و مناسب ترین مواردی است که به طور وسیعی در همه شهرهای گوناگون کشورمان ایران شاهد آن هستیم. چشم گربه ای رفلکتور یک نوع وسیله ترافیکی و ایمنی بازتاب‌دهنده می باشد که نشانه گذاری راه ها با استفاده از آن صورت می گیرد و جز دسته علائم افقی در راه است به طور معمول همراه با خط کشی جاده ها از چشم گربه ای به منظور مکمل برای دیده شدن و بهتر مشخص شدن محدوده عبور مورد استفاده قرار می‌گیرد. در جاهایی که نور کمتر وجود دارد و در زمان شب این علایم محدود راه ها را به خوبی نشان می دهد.

 

چشم گربه ای

کاربرد چشم گربه ای ترافیکی

کاربرد چشم گربه ای ترافیکی یک نوع وسیله جهت هشدار دادن در خیابان ها و جاده ها می باشد. در کنار خطوط عابر پیاده و نزدیک چهارراه ها و همینطور قبل از رسیدن به پیچ های خطرناک در جاده ها از این قطعات ترافیکی استفاده می‌شود. در کنار اتوبان ها در کنار را گاردریل ها و همینطور در کنار خط های ممتد خیابان ها و جاده های که دو طرفه هستند. هم از چشم گربه ای ها استفاده می کنند. این گروه از تجهیزات به طور معمول به صورت چند ردیفه و در فاصله های مشخص شده‌ای از موانع نصب می‌شوند. و رانندگان خودروها هنگامی که از روی قسمت هایی از خیابان که چشم گربه ها روی آن نصب شده اند عبور می‌کنند.

چشم گربه ای

صدا و لرزش خفیفی را تجربه می‌کنند و به وسیله آن از وجود موانع و خطرات آگاه و مطلع می‌شوند. این گروه از تجهیزات ترافیکی موجب می‌شود تا رانندگان می‌توانند در زمان مناسب تصمیم‌گیری کنند. و سرعت خودرو خود را کاهش دهند و یا در صورت لزوم تغییر جهت دهند همچنین لرزشی که در اثر عبور خود را از روی این قطعات ایجاد می‌شود موجب می‌شود. که احساس خواب آلودگی را در رانندگان از بین ببرد و از منحرف شدن آنها به دلیل خواب آلودگی و ایجاد تصادفات جلوگیری کنند. چشم گربه های ترافیکی در هنگام شب نور های خودروها و نور های موجود در خیابان ها را با شدت زیادی بازتاب می‌دهد. بدین صورت در شب و در شرایط نامساعد جوی مثل: مه گرفتگی، رانندگان می‌توانند با دیدن آنها متوجه حاشیه جاده و پیچ ها و یا علائم خطر شوند.

چشم گربه ای

 

انواع چشم گربه ای ترافیکی

انواع چشم گربه ای ترافیکی، فرقی ندارد که شما سوار بر خودرو و یا پیاده باشید اما اگر در خیابان ها و چهارراه های شهر رد شده باشید. حتما متوجه یک برآمدگی های مربعی شکل به رنگ زرد در سطح خیابان ها و چهارراه ها شده اید. با رد شدن خودرو از روی این برآمدگی ها بر روی سطح آسفالت قرار گرفته اند. صدایی به گوش عابرانی که پیاده هستند می رسد و اگر هم سوار خودرو باشید. وقتی که روی آن رد میشوید یک لرزش و صدای خفیفی را متوجه خواهید شد.

به این قطعات ترافیکی چشم گربه ای می گویند چشم گربه های ترافیکی یک قطعه به صورت مربع می باشد. در دو نوع فلزی و پلاستیکی تولید شده و به بازار عرضه می شود. اندازه استاندارد این قطعات ۱۰۰ میلیمتر در ۱۰۰ میلیمتر می باشد و دارای ارتفاع حدود ۱۸ میلی‌متر هستند. وزن این تجهیزات ترافیکی پلاستیکی حدود ۹۰ گرم می باشد و در کشور ما از نوع پلاستیکی آن بسیار استفاده می شود.

چشم گربه ای

نصب کردن و اجرای این قطعات پلاستیکی خیلی ساده و آسان می باشد و همچنین قیمت آن به نسبت جنس فلزی آن بسیار مناسب تر هستند. این تجهیزات ترافیکی دارای طرح ها و رنگ های مختلفی هستند. که به بازار عرضه می‌شوند، و معمولاً در رنگهای سفید زرد قرمز در بیشترین رنگ هایی هستند. که در سراسر جهان از آن استفاده می شود اما در کشور ما بیشترین رنگی که استفاده می شود از نوع زرد آن میباشد.

 

بر اساس نوع ساختار چشم گربه ها می توانیم آنها را به سه گروه تقسیم کرد:
۱چشم گربه های نگین دار شیشه های یک طرفه
۲چشم گربه ای نگین دار شیشه ای دو طرفه
۳ چشم گربه ای های سولار

چشم گربه ای

چشم گربه ای نگین دار شیشه ای یک طرفه

این گروه از چشم گربه های پلاستیکی در یک طرف خود نگین های ریز را دارند، که توانایی آن را دارد که نور ماشین ها را به اندازه قابل توجهی بازتاب دهند جنس این نگین ها از پلی کربنات هستند، و این ماده علاوه بر اینکه نور را به خوبی بازتاب می‌دهد دارای مقاومت بالایی در مقابل شرایط آب و هوای گوناگون مانند رطوبت زیاد و یا تابش شدید نور خورشید می باشد این چشم گربه ای نگین دار شیشه ای یک طرفه هستند در مقابل رد شدن و عبور کردن خودروهای سنگین و همینطور فشارها و ضربات بسیار مقاوم هستند و دچار صدمه و آسیب نمی شوند.

چشم گربه ای

چشم گربه ای نگین دار شیشه های دو طرفه

چشم گربه ای نگین دار شیشه های دو طرفه، این دسته از چشم گربه ها همانطور که از اسمش مشخص می باشد، در دو طرف آن نگین هایی از جنس پلی کربنات به کار رفته است و این قطعات قابلیت این را دارند که در دو طرف خود احتمال وجود داشتن خطر را به رانندگان و عابران نشان می دهد.

در این مقاله در مورد چشم گربه ای ترافیکی و کاربرد آن و اینکه چه ویژگی هایی دارد توضیحاتی را ارائه می دادیم امیدواریم مفید واقع شود.