تابلو راهنمای مسیر, تابلو راهنمای مسیر بزرگراه, فرتو ترافیک

انواع تابلو راهنمای مسیر راهنمایی رانندگی

تابلو راهنمای مسیر راهنمایی رانندگی، در عصر کنونی و با افزایش روز افزون جمعیت شهری، گسترش ترددهای درون و برون شهری و افزایش سرعت تبادل کالا و تجارت کسب آگاهی از انواع علائم ترافیکی بر همگان ضروری است. از آنجا که وجود و به کارگیری به موقع هر یک از این علائم نقش مهمی در ایجاد فرهنگ پیروی از قوانین راهنمایی و رانندگی دارد؛ کسب آگاهی از انواع تابلو راهنمای مسیر راهنمایی رانندگی نیز ضرورت ویژه ای می یابد.

کسب درک مناسب از این دسته از علائم ترافیک نقش مهمی در تنظیم و توده ترافیکی و کاهش آن داشته و برای آن دسته از افرادی که در پی دریافت گواهینامه هستند امری با اهمیت می باشد. در طی این مطلب به بررسی اجمالی ویژگی های علائم راهنمای مسیر خواهیم پرداخت و پس از مطالعه این مقاله کاربردی می توانید به درک بیشتری از این علائم دست پیدا کرده و به راحتی و بر طبق ضوابط و مقررات راهنمایی رانندگی اقدام به رانندگی ایمن کنید.

تابلو راهنمای مسیر راهنمایی رانندگی

تابلو راهنمای مسیر راهنمایی رانندگی چیست؟

این قسمت از مقاله کاربردی داده های کلیدی ارائه شده نقش ویژه ای در کسب هر چه بیشتر درک انواع تابلوهای راهنمای مسیر و کاربردهای آن دارد؛ همان طور که اشاره شد تبعیت از قوانین و ضوابط راهنمایی رانندگی از جمله مهم ترین وظایف شهروندی و رانندگی است. فرهنگ سازی و توجه به انواع تابلوهای راهنمایی رانندگی نقش مهمی در میزان خسارات جانی و مالی و همچنین انواع حوادث دارد. یکی از اطلاعات مهم ارائه شده در این مقاله پرداختن به این سوال می باشد که تعریف و کاربرد تابلو راهنمای مسیر راهنمایی رانندگی چیست؟

این گروه از علائم راهنمایی رانندگی از جمله مهم ترین تابلوهای زیر مجموعه علائم اخباری به شمار رفته و نقش ویژه ای در مسیریابی صحیح و به هنگام رانندگان انواع وسایل نقلیه برای انتخاب بهترین مسیر به سمت مقصد مورد نظر آن ها دارد. در طی دهه های اخیر استفاده به موقع این دسته از تابلوهای راهنمایی و رانندگی نقش موثر خود را همواره اثبات کرده و تاثیر و سهم خود را در کاهش ترافیک، رفت و آمدهای غیر ضروری و کاهش آلودگی اثبات کرده اند.

تابلو راهنمای مسیر راهنمایی رانندگی

بر اساس قوانین مندرجه در طراحی شهری و راهنمایی رانندگی این مسیر یابی می بایست به نحوی طراحی شود که مسافران، توریست ها و رانندگان ناآشنا با منطقه و مسیر، به سمت مقصد مورد نظر خود و بدون ایجاد تراکم ترافیک هدایت شوند.

شایان ذکر است که به منظور دست یابی به مقصود ذکر شده و همچنین ایجاد امنیت راه ها و جاده های درون و برون شهری، به کار گیری و نصب صحیح این دسته از علائم راهنمایی رانندگی را می بایست با دیدی کلان نگر در نظر گرفت. این قبیل تابلوها تقریبا از شکل و طرح تصویب شده قبلی برخوردار نبوده و در کشورهای مختلف به صورت های مختلفی قابل مشاهده هستند. نصب و طراحی هر یک از این تابلوها در ایران بر اساس برخی معیارها و شرایط خاصی انجام می شود. در به کار گیری و نصب این علائم اصطلاحات مختلفی رایج بوده که در طی مقاله به برخی از رایج ترین آن ها اشاره خواهیم داشت.

انواع تابلو راهنمای مسیر راهنمایی رانندگی

آگاهی از انواع تابلو راهنمای مسیر راهنمایی رانندگی و مفاهیم هر یک از آن ها نیز از مهم ترین دانستنی های رانندگی در انواع شهرها و جاده ها می باشد. برخی از این علائم در بر دارنده مفاهیم خوش آمد گویی و تعیین مسافت بوده و برخی دیگر از آن ها مفاهیم کلیدی تری مانند هدایت مسیر، مسیر فرعی و کمکی، محل استقرار پلیس راه و مراکز درمانی و اطلاعاتی از این دست را ارائه می دهند.
هنگامی که برای نخستین بار وارد محوطه ای ناآشنا می شوید و نیاز به مسیریابی را احساس می کنید، تابلوهای هدایت مسیر دقیقا همان ابزاری است که به کمک شما می آید. به عبارت دیگر بدون وجود این علائم، یافتن و تفکیک مسیرها در حقیقت یک کابوس است؛ به طور مثال در هنگام اولین به مراجعه به مراکز خرید و فروشگاه های بزرگ، مهم ترین آیتم مورد نیاز مراجعین دریافت راهنمایی به مسیرها، طبقات، پارکینگ، سرویس بهداشتی و سایر قسمت های محوطه بوده و وجود این دسته از تابلوها و علادم کمک شایانی در این خصوص می کنند.

انواع تابلو راهنمای مسیر  از 2 جهت قابل تفکیک و شناسایی هستند. این اعلانات و تابلوها از لحاظ شکل هندسی آن ها به موارد زیر تقسیم می شوند.

تابلو راهنمای مسیر راهنمایی رانندگی

تابلو های سبز رنگ از انواع تابلو راهنمای مسیر راهنمایی رانندگی

تابلوهای راهنمای مسیر دارای رنگ سبز از جمله متداول ترین و پرکاربردترین علائم راهنمایی رانندگی به شمار می روند. این گونه از تابلوها به نحوه ای طراحی شده اند که هدایت مسیر رانندگان انواع وسیله های نقلیه سبک و سنگین را میسر ساخته و اطلاعاتی نظیر وجود مسیرهای فرعی، مسافت پیش رو و اطلاعاتی از این دست را در اختیار آن ها قرار می دهد. در واقع بیشتر تابلوهای هدایت مسیر از نوع سبز رنگ بوده و دلیل بهره گیری از این رنگ جلب توجه کمتر آن ها می باشد.

تابلو های آبی رنگ از انواع تابلو راهنمای مسیر راهنمایی رانندگی

تابلوهای راهنمای مسیر دارای رنگ نیز یکی دیگر از انواع رایج تابلوهای هدایت مسیر می باشند. این دسته از تابلوها عموما در محیط های برون شهری بیشترین کاربرد را داشته و در بر دارنده عنوان هایی همچون محل پارکینگ، مراکز درمانی، باجه های تلفن، رستوران ها، سرویس های بهداشتی و محل استقرار می باشند. به طور کلی عمده اخبار به کار رفته در این تابلوها مربوط به خدمات می باشد.
از دیگر موارد استفاده تابلوهای هدایت مسیر آبی رنگ، تابلوهای نام خیابان ها، اسامی کوچه ها، تقاطع ها و میدان می باشند. عدم وجود هر یک از این تابلوهای مسیر باعث بروز مشکلات بسیاری برای رانندگان خواهد و قسمت بسیار مهمی از هویت بصری شهرها به شمار می روند.

تابلو راهنمای مسیر راهنمایی رانندگی

تابلوهای قهوه ای رنگ از انواع تابلو راهنمای مسیر راهنمایی رانندگی

تابلوهای راهنمای مسیر دارای رنگ قهوه ای نیز در جهت هدایت رانندگان به سمت مناطق تفریحی و گردش گری، مناطق زیارتی، تاریخی و غیره نصب و به کار گیری می شوند.

تابلوهای سفید رنگ از انواع تابلو راهنمای مسیر راهنمایی رانندگی

تابلوهای راهنمای مسیر دارای رنگ سفید نیز عموما در تعیین جهت انواع ورودی های جاده ها و مسیرهای فرعی و روستایی کاربرد دارند.

انواع تابلو راهنمای مسیر راهنمایی رانندگی از لحاظ اعلان

انواع تابلو راهنمای مسیر راهنمایی رانندگی از لحاظ اعلان نیز از جمله موارد مهم و کلیدی در رابطه با این دسته از اعلانات راهنمایی رانندگی بوده که هر راننده می بایست نسبت به آن ها آگاهی لازم را داشته باشد. این دسته از تابلوها از لحاظ مکان نصب و قرار گیری به 3 دسته تقسیم بندی شده و شامل موارد زیر می باشند.
انواع تابلو راهنمای مسیر راهنمایی رانندگی پیش آگاهی دهنده
تابلوهای راهنمای مسیر پیش آگاهی دهنده عموما در انواع مسیرها و جاده های اصلی و فرعی دیده می شوند، در واقع این تابلوها وظیفه اعلان برخی اطلاعات را پیش از رسیدن به مقصد ها را بر عهده دارند.

انواع تابلو راهنمای مسیر راهنمایی رانندگی جهت نماپتابلوهای راهنمای مسیر خروج و جهت نما عموما در جاده های اصلی، بزرگ راه ها و آزاد راه ها قابل رویت بوده و وظیفه مکان دسترسی و تعیین جهت مسیر را بر عهده دارند.

انواع تابلو راهنمای مسیر راهنمایی رانندگی تایید مسیر تابلوهای راهنمای مسیر پیش تایید مسیر عموما در بر دارنده اطلاعاتی پس از ورود به مسیرهای جدید بوده که به تایید اطلاعات قبلی و مسیریابی صحیح رانندگان کمک شایانی می کند.

تابلو راهنمای مسیر راهنمایی رانندگی،

انواع تابلو راهنمای مسیر راهنمایی رانندگی از لحاظ شکل هندسی

در اکثر نقاط جهان و همچنین در ایران انواع تابلو راهنمای مسیر راهنمایی رانندگی از لحاظ شکل هندسی به شکل مستطیل قابل رویت می باشند. این تابلوها که در انواع مسیرهای درون و برون شهری نصب می شوند تنها از لحاظ رنگ و ابعاد متفاوت هستند. ابعاد در در نظر گرفته شده در طراحی هر یک از این تابلوها اصولا به محل قرار گیری، قابلیت رویت، حداقل و حداکثر سرعت مجاز وسیله های نقلیه محل مربوطه بستگی دارد.

کاربرد تابلو راهنمای مسیر راهنمایی رانندگی

همان گونه که در طی مقاله نیز اشاره شد، کاربرد تابلو راهنمای مسیر راهنمایی رانندگی بسیار متعدد و فراگیر بوده و نقش بسزایی در کنترل و هدایت ترافیک دارد. از جمله مهم ترین نقش های این قبیل علائم می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • ایمن سازی و کنترل ترافیک
  • هدایت به موقع رانندگان در بزرگ راه ها و آزاد راه ها
  • هدایت به موقع توریست ها، مسافران و سایر رانندگان ناآشنا با مسیر
  • هدایت در جاده ها و روستاها
  • هدایت به سمت اماکن تفریحی و پارک ها
  • هدایت به سمت اماکن تاریخی، مذهبی و زیارت گاه ها
  • راهنمایی به سمت خیابان ها، کوچه ها، پارکینگ ها، فروشگاه ها، مراکز درمانی و سایر معابر
  • راهنمایی به سوی مراکز امداد رسانی و اورژانسی
  • آگاهی از مسافت اولین محل پارک مجاز در جاده ها
  • آگاهی از ورود به مسیرهای یک و دو طرفه
  • اطلاع از مسافت پیش رو
  • اطلاع از رسیدن به فضای شهری و روستایی
  • اطلاع از وجود مسیرهای فرعی

تابلو راهنمای مسیر راهنمایی رانندگی

ابعاد و استاندارد تابلو راهنمای مسیر راهنمایی رانندگی

همان گونه که در طول مقاله اشاره شد ابعاد و استاندارد تابلو راهنمای مسیر راهنمایی رانندگی ارتباط مستقیمی با نوع اعلان ارائه شده و محل قرار گیری آن دارد؛ به طور مثال انواع تابلوهای اسامی معابر که در زیر شاخه تابلوهای راهنمای مسیر قرار می گیرند به مراتب کوچک تر از تابلوهای راهنمای مسیر درج شده در جاده ها و بزرگ راه ها دارد. تعیین مقیاس و اندازه فریم هر یک از این تابلوها دارای قوانین خاص خود بوده و بسته به اهمیت اعلان آن ها و سرعت عبور خودروها تنظیم و طراحی می گردند. از جمله استانداردهای تولید و طراحی که سازندگان آن می بایست به آن توجه داشته باشند، می توان به نکات زیر اشاره نمود:

  • طراحی ابعاد متناسب با اعلان و اطمینان از قابلیت رویت کافی
  • بهره گیری از انواع برچسب های شبرنگ
  • توجه به نحوه قرار گیری و قابلیت تنظیم جهت و ارتفاع
  • بهره مندی از جنس بدنه گالوانیزه
  • بهره گیری از رنگ های الکترواستاتیک
  • استفاده از فونت مناسب
  • برخورداری از چند زبان در جهت قابل فهم بودن برای توریست ها
  • سازگاری با محیط و انواع شرایط جوی و آب و هوایی
  • عدم جذب آلودگی محیط و گرد و غبار

تابلو راهنمای مسیر راهنمایی رانندگی

ضوابط نصب تابلو راهنمای مسیر راهنمایی رانندگی

مقررات و ضوابط نصب تابلو راهنمای مسیر راهنمایی رانندگی وابسته به محل نصب آن ها با یک دیگر دارای تفاوت هایی می باشند. از جمله مقررات مهم در طراحی و نصب هر یک از این تابلوها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • نصب در فاصله ایمن
  • استفاده از زبان انگلیسی جهت استفاده توریست ها
  • استفاده از شبرنگ برای قابلیت دید در مناطق تاریک و شی
  • استفاده از فونت مناسب
  • برخورداری از رنگ های استاندارد مانند رنگ های الکترواستاتیک
  • برخورداری از آلیاژ و متریال مناسب و مقاوم مانند جنس بدنه گالوانیزه
  • قابلیت نصب با پرچ و یا جوشکاری
  • قابلیت نصب در ارتفاع و زاویه مناسب
  • قابلیت نصب به صورت مسطح یا ریلی
  • بهره گیری از رنگ متناسب با علائم و موضوع اعلان
  • بهره گیری از ابعاد مناسب با حداکثر سرعت مجاز مسیرها
  • قابلیت نصب به شکل مسطح و یا ریلی

تابلو راهنمای مسیر راهنمایی رانندگی

سفارش و خرید انواع تابلو راهنمای مسیر راهنمایی رانندگی

با توجه به مطالب ذکر شده،  تابلوهای هدایت مسیر از اهمیت شایانی در انواع معابر عمومی و خصوصی همانند مراکز تجاری، مدارس، دانشگاه ها و بیمارستان ها داشته و بهره گیری از آن ها از جمله تصمیم های بنیادی در جهت کاهش انواع حوادث و رفت و آمدهای غیر ضروری به شمار می رود. با سفارش و خرید انواع تابلوها و علائم راهنمایی رانندگی با کیفیت و حصول اطمینان از استاندارد به کار رفته در هر یک از این محصولات ترافیکی می توان به حداکثر کارایی آن ها دست یافته و مانع بسیاری از خسارات مالی و جانی و حوادث رانندگی و جاده ای شد.
شرکت ترافیک ساز از جمله برترین سازندگان و توزیع کنندگان انواع تابلوهای راهنمایی رانندگی و سایر تجهیزات ترافیکی بوده و همواره توجه ویژه ای به کیفیت ساخت و تبعیت از استانداردهای روز داشته است. هم اکنون می توانید جهت کسب اطلاع بیشتر، سفارش و خرید انواع تابلو راهنمای مسیر راهنمایی رانندگی با واحد کارشناسان فروش ما در ارتباط بوده و خریدی ایمن را تجربه فرمایید.

 

نوشته های مشابه