پایه چراغ راهنمایی, پایه چراغ راهنمایی و رانندگی, چراغ راهنمایی, چراغ راهنمایی چشمک زن, چراغ راهنمایی خورشیدی, چراغ راهنمایی رانندگی, چراغ راهنمایی و رانندگی, چراغ قرمز ترافیکی, چراغ کنترل ترافیک, فرتو ترافیک

تاریخچه چراغ های راهنمایی و رانندگی شرکت فرتو ترافیک

چراغ راهنمایی و رانندگی

تاریخچه چراغ های راهنمایی و رانندگی شرکت فرتو ترافیک

در عصر پرشتاب کنونی همه روزه شاهد تعداد بیشتری از خودروهای سراسیمه در محورها هستیم. در کشورهای مختلف از جمله ایران، میزان بالای ترافیک و عجله رانندگان در بسیاری از مواقع باعث ایجاد جرایم و خسارات مالی و جانی می شود. وجود به موقع تجهیزات ترافیکی و ایمنی مانند چراغ راهنمایی و رانندگی نقش بسزایی در پیش گیری شرایط فوق داشته و نقش مطلوبی در کنترل ترافیک ایفا می کند. در برخی شرایط نیز وجود بیش از حد این تجهیزات باعث قانون گریزی برخی از رانندگان شده و از این رو آگاهی شهروندان از کاربرد این محصول ترافیکی بسیار مهم می باشد. در این مقاله با ضرورت ها و تاریخچه چراغ های راهنمایی و رانندگی شرکت فرتو ترافیک همراه باشید.

چراغ راهنمایی و رانندگی

منشا چراغ راهنمایی

کسب آگاهی و درک از چگونگی پیدایش و منشا چراغ راهنمایی و رانندگی یکی از عوامل موثر در فرهنگ سازی استفاده درست و تبعیت از این ابزار ترافیکی می باشد. این ابزار ترافیکی در واقع در اواخر قرن 18 میلادی و قبل از تولید اتومبیل ها مورد استفاده قرار گرفت. نقش موثر این ابزار پرکاربرد از هنگامی که درشکه ها وسیله نقلیه شهروندان محسوب می شدند به اثبات رسید. چراغ های راهنمایی اولیه در شهر لندن انگلستان و به صورت فانوسی ساخته شده و سپس نوع گازی آن ها به کار گرفته شد.

در آن هنگام که چراغ های راهنمایی شامل 2 اعلان سبز و قرمز بودند، به علت استفاده از گاز برای تامین انرژی این وسیله خسارات جانی برای مامورین آن پدیدار آمد. پس از آن وقایع کم کم نسل نوین این چراغ ها ابداء شده و برای اولین بار در شهر دترویت مورد استفاده قرار گرفتند. این نسل جدید از چراغ های راهنمایی در واقع پس از اختراع اتومبیل ها روانه شهرها شده و کم کم در سر تا سر جهان مورد استفاده قرار گرفتند.

در واقع پیدایش این نسل از چراغ ها توسط فردی صورت گرفت که به علت سابقه فعالیت در خط راه آهن از چراغ های اعلان خطر آن هنگام برای به کارگیری آن ها در خصوص کنترل ترافیک و ایمنی الهام گرفت. پس از نتیجه مطلوب آزمایش های مرتبط با استفاده از این ابزار ترافیکی، در کمتر از 1 سال در 15 تقاطع شهر دیترویت نصب شده و پس از چند سال به سایر کشورها گسترش یافت.

در کشور ما نیز این ابزار در سال 1330 و در تهران برای اولین بار بهره برداری شده و در اواخر سال 1339 در بسیاری از تقاطع های شهر تهران مورد استفاده قرار گرفت. در آن هنگام کنترل این ابزار ترافیکی به صورت دستی و توسط مامورین آن ها انجام شده و میزان ترافیک هر محور ملاک تصمیم گیری قرار می گرفت.

اولین بار چه زمانی چراغ راهنمایی نصب شد؟

یکی از سخت ترین چالش ها در خصوص تاریخچه چراغ راهنمایی و رانندگی پاسخ به این سوال است که اولین بار چه زمانی چراغ راهنمایی نصب شد؟
همان طور که در طی مقاله به آن اشاره شد، این ابزار ترافیکی در طی چند مرحله سیر تکامل خود را گذرانده و به طور کلی می توان گفت اولین مورد استفاده این محصول به سال 1868 میلادی و به شهر لندن باز می گردد. در ایران نیز اولین نمونه های این ابزار ترافیکی در سال 1339 و در خیابان ولی عصر تهران مورد استفاده قرار گرفت.

کاربردها و ضرورت های چراغ راهنمایی

کاربردها و ضرورت های چراغ راهنمایی و رانندگی بر بسیاری از افراد و به خصوص اشخاصی که با تعجیل به رانندگی می پردازند کمی پوشیده بوده و از این رو به برخی از ضرورت های نصب آن به اختصار خواهیم پرداخت. به طور کلی کاربردها و ضرورت های این ابزار ترافیکی به عبارت زیر است:

  • مدیریت و کنترل ترافیک
  • افزایش ایمنی خودروها
  • افزایش امنیت عابرین پیاده
  • کاهش خسارات جانی و مالی
  • کمک به تبعیت از قوانین حق تقدم

چراغ های راهنمایی زرد

یکی از مهم ترین موارد موثر در افزایش کارایی چراغ راهنمایی و رانندگی فرهنگ سازی صحیح و آشنا سازی شهروندان با مفهوم هر یک از اعلان های آن مانند چراغ های راهنمایی زرد می باشد. این چراغ که در واقع از لحاظ میزان اعتبار به عنوان سومین مورد شناخته می شود در واقع هشدار دهنده کاهش سرعت و توقف پیش از چهارراه ها و تقاطع ها می باشد. رانندگان تمامی وسیله های نقلیه اعم از سبک و سنگین در هنگام مواجهه با این اعلان می بایست نسبت به کاهش سرعت اقدام نموده و پیش از خط عابر پیاده و یا پیش از تقاطع اقدام به توقف کنند.

یکی از عمده اشتباهات و عقاید غلط در رابطه با این اعلان افزودن سرعت برخی رانندگان برای اجتناب از مواجه شدن با چراغ قرمز بوده که همه ساله باعث ایجاد خسارات و تصادفات بی شماری می شود.

چراغ های راهنمایی قرمز

بدون شک مهمترین اعلان از چراغ راهنمایی و رانندگی رنگ قرمز آن می باشد. چراغ های راهنمایی قرمز در واقع در چهار راه ها و تقاطع ها دارای 2 مفهوم مجزا می باشند. منظور از مفهوم مجزا، اعلان این چراغ برای رانندگان و عابرین پیاده می باشد. هر یک از رانندگان وسایل نقلیه در هنگام برخورد با این اعلان می بایست در مسیر مجاز اقدام به توقف کرده و تا سبز شدن چراغ صبر کنند. از سوی دیگر مفهوم این چراغ برای عابرین پیاده به معنای عبور مجاز از معبر می باشد. به طور کلی چراغ راهنمایی قرمز به مفهوم اجبار به ایستادن برای رانندگان می باشد.

چراغ های راهنمایی سبز

چراغ راهنمایی و رانندگی سبز رنگ نیز یکی دیگر از متداول ترین اعلانات این تجهیزات ترافیکی می باشد. به طور کلی مفهوم چراغ های راهنمایی سبز نیز عبور آزاد برای رانندگان می باشد. یکی از تفاسیر اشتباه در خصوص چراغ های راهنمایی این مسئله می باشد که برخی رنندگان در هنگام مواجهه با آن در تقاطع ها از سرعت خود نکاسته و نسبت به عبور برخی عابرین پیاده بی توجه هستند.

چراغ راهنمایی و رانندگی

چراغ های راهنمایی چشمک زن

یکی دیگر از اعلانات رایج چراغ راهنمایی و رانندگی نوع چشمک زن آن می باشد. در خصوص درک بهتر پیام این نوع از اعلانات می بایست به این نکته اشاره داشت که عموما در تمامی اعلانات و تجهیزات ترافیکی، چشمک زدن آن ها به معنای نوعی اخطار و جلب توجه برای رانندگان می باشد. در خصوص چراغ های راهنمایی چشمک زن نیز برای هر یک از 2 رنگ زرد و قرمز تعاریف مختلفی در نظر گرفته شده است که در ادامه به هر یک از آن ها می پردازیم.

چراغ زرد چشمک زن

همان گونه که اشاره شد، اعلان چشمک زن هر یک از 2 رنگ چراغ راهنمایی و رانندگی دارای مفهوم متفاوتی می باشند. بر اساس قوانین و ضوابط مندرجه، چراغ زرد چشمک زن در محورها و معابری مورد استفاده قرار می گیرند که که امکان تصادف و برخورد خودروها و عابرین پیاده وجود دارد. این چراغ از جمله مهم ترین اعلان هایی می باشد که در ایران نیاز به فرهنگ سازی صحیح تر داشته و نقش مهمی در کاهش این قبیل سوانح دارد. رانندگان می بایست در هنگام مواجهه با این اعلان از سرعت خود کاسته و با احتیاط از خیابان عبور کنند.

چراغ قرمز چشمک زن

این نوع از اعلانات چراغ راهنمایی و رانندگی عموما در مسیرهای دشوار و پیچیده قابل رویت هستند. رایج نبودن این نوع از اعلان ها نیز در برخی موارد باعث سر در گمی و واکنش اشتباه رانندگان شده و از این رو نیاز به شفاف سازی بیشتری دارد. در خصوص عملکرد صحیح در حین مواجهه با اعلان چراغ قرمز چشمک زن می بایست این گونه گفت که تمامی وسایل نقلیه هنگام مواجهه با این چراغ می بایست قبل از تقاطع و یا تابلو ابتدا توقف کرده و پس از اطمینان از ایمن بودن مسیر اقدام به ادامه حرکت کنند. عدم توجه به این اعلان نیز می تواند باعث تصادف اتومبیل با خودروهای محور مخالف شده و خسارات جدی به دنبال داشته باشد.

تابلوهای هدایت مسیر فرتو ترافیک

مزایا و معایب چراغ راهنمایی

همان طور که در طی مقاله خواندیم وجود به موقع و استفاده صحیح از چراغ راهنمایی و رانندگی مزایای بی شماری داشته و از بسیاری از سوانح ناشی از رانندگی می کاهد. از سوی دیگر تعدد بیش از حد این تجهیزات ترافیکی در طول یک محور و یا در ساعاتی که لزومی به اعلان آن ها نباشد باعث کلافگی برخی از رانندگان شده و در نهایت بی توجهی آن ها را به دنبال دارد. در خصوص مزایا و معایب چراغ راهنمایی و مشکلات ذکر شده اخیرا شاهد حضور نسل نوین این تجهیزات بوده ایم که از قابلیت های بسیار بالایی در خصوص نظارت بر میزان ترافیک برخوردار هستند.

فروش انواع چراغ راهنمایی و رانندگی

بدیهی است که پیشرفته شدن محیط های شهری و انواع وسیله های نقلیه به دنبال خود طراحین و مسئولین ترافیک شهری را به استفاده از تجهیزات هوشمند ترافیکی سوق داده که یکی از مهم ترین آن ها چراغ راهنمایی و رانندگی به شمار می رود. کمپانی فرتو ترافیکی یکی از شرکت های پیشرو در توزیع انواع تجهیزات ترافیکی با کیفیت ساخت بالا می باشد. هم اکنون می توانید جهت اطلاع از قیمت فروش انواع چراغ راهنمایی و رانندگی با واحد فروش وب سایت در ارتباط بوده و یا در سایر صفحات سایت به جست و جو بپردازید.

 

 

نوشته های مشابه