تابلو, تابلو اخطاری, تابلو اطلاعاتی, تابلو ایمنی, تابلو ایمنی ترافیکی, تابلو ایمنی ترافیکی راهنمایی رانندگی, تابلو ترافیکی, تابلو ترافیکی هشدار دهنده, تابلو علائم, تابلوهای ایمنی, تابلوهای ترافیکی, تابلوهای راهنمایی و رانندگی, فرتو ترافیک

انواع تابلوهای هشدار دهنده ایمنی و خطر

تابلوهای هشدار دهنده ایمنی، در اکثر کشورهای جهان، از جمله ایران یکی از عوامل پر خطر و حادثه ساز، ورود ناگهانی و اشتباه وسایل نقلیه در خیابان ها، جاده ها، بزرگ راه ها و سایر معابر بوده و همین امر اولین نشانه اهمیت برخورداری آگاهی راننده هر خودروی سبک و سنگین از انواع تابلوهای هشدار دهنده ایمنی و خطر به شمار می رود. توقف و یا انحراف از مسیر بی موقع وسایل نقلیه در اطراف خیابان ها و جاده ها زمینه ساز شرایط خطر ساز و گاها صدمات و خسارات جدی و غیر قابل جبران شده و یکی از عوامل بروز حوادث این چنینی عدم وجود تابلوهای هشدار دهنده ایمنی و خطر می باشد.

تابلوهای هشدار دهنده ایمنی

همواره می بایست به خاطر داشت که نصب و استفاده به موقع تجهیزات ایمنی، از جمله تابلو هشدار دهنده ایمنی هزینه به شمار نرفته و در حقیقت گونه ای سرمایه گذاری و آینده بینی هوشمندانه در جهت کاهش انواع حوادث به حساب می آید. توجه به وجود و نصب به موقع این دسته از علائم و بهره مندی هر یک از آن ها از استانداردهای لازمه نقش کلیدی در کاهش خطرات ناشی از عبور بی موقع وسیله های نقلیه در محورها و ورود عابرین پیاده به شرایط خطرساز دارد. همچنین شایان ذکر است که توجه به کیفیت این محصولات نیز نقشی مهم در کاهش خطرات ناشی از شرایط ذکر شده دارد.
یکی دیگر از عوامل مهم در افزایش کارایی تابلوهای هشدار دهنده ایمنی، فرهنگ سازی صحیح و افزایش آگاهی از مفاهیم و کاربردهای این دسته از علائم برای شهروندان و رانندگان وسایل نقلیه می باشد. در ادامه به بررسی اجمالی این موارد خواهیم پرداخت.

علائم و تابلوهای هشدار دهنده ایمنی به چه معنا هستند

در جهت افزایش ایمنی ترددها و ترافیک می بایست به این مسئله پرداخت که علائم و تابلوهای هشدار دهنده ایمنی به چه معنا هستند. همان طور که در سایر مقاله ها نیز به آن اشاره شد، هر یک از تابلوهای راهنمایی و رانندگی و مفاهیم آن ها متفاوت بوده و هریک وضعیت خاصی را اعلام می کنند؛ در این میان تابلوهای هشدار دهنده انتظامی از جمله مواردی هستند که در هنگام مواجهه می بایست اعلان آن ها را جدی گرفت.
انواع علائم هشدار ایمنی به رانندگی و در سطوح جاده و خیابان ها محدود نبوده و در بسیاری از اماکن دیگر همچون اماکن در دست ساخت، اماکن دارای خطر بیولوژیکی، فرودگاه ها، راهروهای اضطراری، آتش نشانی و سایر ادارات قابل رویت می باشند. تبعیت و جدی گرفتن هر یک از این علائم نقش بسیار مهمی در کارایی آن ها داشته و از این رو می بایست ضمن فرهنگ سازی صحیح آن ها در نحوه ساخت و کیفیت آن ها نیز توجه ویژه ای داشت.

انواع تابلوهای هشدار دهنده ایمنی و نقش آن ها

توجه به انواع تابلوهای هشدار دهنده ایمنی و نقش آن ها یکی دیگر از موارد اساسی در درک هر یک از این علائم راهنمایی و رانندگی می باشد. در ادامه برخی از رایج ترین تابلوهای هشدار دهنده را ارائه می دهیم.

تابلو خطر ریزش سنگ
تابلو خطر پرتگاه
تابلو سراشیبی
تابلو احتیاط
تابلو خطر برق گرفتگی
تابلو مثلث خطر
تابلو خطر تابش لیزر
تابلو خطر مواد رادیواکتیو
تابلو خطر مواد شیمیایی
تابلو خطر بیولوژیک
تابلو خطر آتش
تابلو جاده در دست تعمیر است
تابلو نزدیک شدن به سرعت گیر
تابلو دست انداز و برامدگی
تابلو عبور وسایل نقلیه سنگین با بار خطرناک
تابلو کارگران مشغول به کار هستند
تابلو عبور و گذرگاه عابرین پیاده
تابلو عبور حیوانات اهلی
تابلو عبور حیوانات وحشی
به تابلو ایست نزدیک می شوید
جاده دو طرفه و یک طرفه
تقاطع جاده و راه آهن با راهبند
تقاطع جاده و راه آهن بدون راهبند
پرواز هواپیما در ارتفاع کم

تابلوهای هشدار دهنده ایمنی

مزیت های تابلوهای هشدار دهنده ایمنی

به طور کلی مزیت های تابلوهای هشدار دهنده ایمنی بی شمار بوده و نقشی اساسی در کاهش برخی از خطرات برای شهروندان و رانندگان وسایل نقلیه به همراه دارند. برخی از کلیدی ترین مزیت های نصب و به کار گیری تابلو هشدار دهنده ایمنی به شرح زیر می باشد.
پیشگیری از حوادث قریب الوقوع
کاهش هزینه خسارات
کاهش ازدحام و آشفتگی در حین وقوع انواع حوادث
فرهنگ سازی در جهت قانون مداری شهروندان
اطلاع رسانی در خصوص ممنوعیت ها
دسترسی سریع به تجهیزات اطفاء حریق در اماکن عمومی
منع ورود به محیط های پر خطر
جلوگیری از عبور افراد متفرقه
اطمینان از وجود ابزار ایمن ساز

ویژگی های تابلوهای هشدار دهنده ایمنی

ویژگی های تابلوهای هشدار دهنده ایمنی ارتباط مستقیمی با نوع اعلان و محل قرار گیری آن ها دارد. این تابلوها دارای یک نماد گرافیکی، شکل هندسی و رنگ های ایمنی خاصی می باشند. تابلو  ایمنی مختص به محورهای جاده ای نبوده و در اماکن مختلفی کاربرد دارند؛ به طور مثال در محیط های اداری برای جلوگیری از حادثه برای پرسنل و مراجعین برخی از تابلوهای ایمنی مانند تابلوی خطر برق گرفتگی نصب می شوند. در برخی شرایط نیز از اعلاناتی استفاده می شود که به طور کلی به افراد و مراجعه کنندگان آگاهی میدهند تا مراقب عواملی که امکان بروز دارد باشند.

تابلوهای هشدار دهنده ایمنی

ویژگی های تابلوهای هشدار دهنده ایمنی در ساختمان ها

ویژگی های تابلوهای هشدار دهنده ایمنی در ساختمان ها نیز به به نوع اعلان آن ها بستگی دارد. به طور کلی علائم ایمنی به کار رفته در این اماکن حاوی پیام های باز دارنده از کارهای خطرناک، هشدار وجود تهدید، الزام به انجام کاری یا راه های گریز از خطر و کمک های اولیه می باشد. به عبارت دیگر این دسته از تابلوها از بروز سوانح و حادثه ها پیشگیری می کنند. علائم ایمنی در این اماکن عموما به صورت دایره ای شکل بوده و دارای خط مورب می باشد. در طراحی این دسته از تابلوها عموما جهت رویت پذیری بیشتر از رنگ قرمز و همچنین شبرنگ بهره گیری می شود.
در برخی موارد نیز این اعلانات به شکل مثلث بوده و از رنگ زرد و حاشیه مشکی در طراحی آن ها استفاده می شود. علت استفاده از رنگ زرد در طراحی این تابلوها افزایش قابلیت رویت و جدی گرفتن خطرات ناشی از اعلان درج شده می باشد. این دسته از اعلانات عموما از قابلیت شبرنگ برخوردار بوده و دارای مفاهیمی مانند خطر برق گرفتگی و خطر مواد رادیواکتیو و اطلاعاتی از این دست می باشد.

ویژگی های تابلوهای هشدار دهنده ایمنی عمومی

نصب و به کارگیری اعلانات آگاه کننده از خطرات عمومی از جمله وجوه تمایز و ویژگی های تابلوهای هشدار دهنده ایمنی عمومی می باشد. این دسته از اعلانات در اطراف ساختمان های تجاری، فروشگاه های بزرگ، پارکینگ ها، بیمارستان ها و مراکز اورژانسی، متروها و سایر اماکن عمومی به چشم می خورند. عمده اعلانات پرکاربرد در این مناطق به شرح زیر است:
تجهیزات اطفاء حریق
راه های خروج اضطراری
کمک های اولیه
مسیر راه پله اضطراری
خطر سقوط
منطقه در دست تعمیر

تابلوهای هشدار دهنده ایمنی

ویژگی های تابلوهای هشدار دهنده ایمنی انتظامی

ویژگی های تابلوهای هشدار دهنده ایمنی انتظامی نیز به نوع اعلان به کار رفته در آن ها بستگی دارد. عموم تابلو هشدار دهنده ایمنی انتظامی به شکل مستطیل بوده و دارای حاشیه قرمز رنگ می باشند.
استفاده از حاشیه قرمز که عموما دارای شبرنگ نیز می باشد به رانندگان و شهروندان توجه و اهمیت اعلان درج شده را یادآور می شود. انواع مختلفی از این اعلانات در خیابان ها و جاده ها قابل مشاهده بوده و بیان کننده هشدار خطر نسبت به وضعیت خاصی می باشند. بدیهی است که عدم تبعیت از این تابلوها باعث صدور جریمه و بروز حوادث و خسارات مالی و جانی خواهد بود.

نکات مهم در انتخاب و تهیه تابلوهای هشدار دهنده ایمنی

در این قسمت از مقاله به کلیدی ترین مبحث آن یعنی نکات مهم در انتخاب و تهیه تابلوهای هشدار دهنده ایمنی خواهیم پرداخت. در راستای دست یابی به حداکثر کارایی بهره گیری از تابلوهای ایمنی همواره می بایست به نکات زیر توجه ویژه ای داشت.
انتخاب تولید کننده تابع استاندارد و کیفیت
توجه به متریال به کار رفته در تابلوها
توجه به بهره مندی تابلو از شبرنگ و یا چراغ ال ای دی برای اماکن دارای نور کم
تبعیت از رنگ های استاندارد و متناسب با اعلانات و عدم به کارگیری سلیقگی رنگ ها
توجه به موقعیت جغرافیایی و محل درج تابلو
اطمینان از خوانایی لازم از فواصل ایمن
بهره مندی از معادل انگلیسی اعلان برای حفظ ایمنی توریست ها
توجه به مکان نصب و اطمینان از عدم ایجاد خطر برخورد با پرسنل و مراجعین
سرویس به موقع و تمیز نگه داشتن علائم در جهت حفظ خوانایی

تابلوهای هشدار دهنده ایمنی

خرید انواع تابلوهای هشدار دهنده ایمنی

وب سایت ترافیک ساز تولید کننده و عرضه کننده انواع تجهیزات ترافیکی و تابلوهای راهنمایی و رانندگی بوده و تجربه و سابقه طولانی در ساخت این محصولات دارد. توجه به ایمنی خیابان ها، معابر و اماکن از جمله مهم ترین اقدامات طراحین و مهندسین ساخت هر یک از موارد ذکر شده بوده و از آن جا که به کارگیری این دسته از تجهیزات ایمنی نقش مهمی در ایمنی و جان شهروندان داشته مسئولیتی انسانی به شمار می رود. هم اکنون جهت کسب اطلاعات بیشتر و خرید انواع تابلوهای هشدار دهنده ایمنی می توانید با کارشناسان فروش ما در ارتباط بوده و خریدی ایمن و با کیفیت را تجربه کنید.

نوشته های مشابه