تابلو ایمنی, تابلو ایمنی ترافیکی راهنمایی رانندگی, تابلو ترافیکی, تابلو ترافیکی سرعت گیر, تابلو ترافیکی سولار جهت نما, تابلو ترافیکی شبرنگ جاده, تابلو ترافیکی هشدار دهنده, تابلو جاده ای, تابلو خیابانی, تابلو راهنمای مسیر, تابلو راهنمای مسیر بزرگراه, تابلو علائم راهنمایی, تابلو علائم راهنمایی و رانندگی, تابلو معابر, فرتو ترافیک

انواع علائم راهنمایی و رانندگی شرکت فرتو ترافیک

علائم راهنمایی و رانندگی، اعداد و ارقام منتشر شده در ایران و سایر کشورهای جهان هر ساله نمایانگر این مطلب بوده که به کارگیری صحیح و به موقع هر یک از علائم راهنمایی و رانندگی نقش بسزایی در ارتقای امنیت فضای شهری و کاهش حوادث ناشی از رانندگی دارد. آگاهی صحیح شهروندان از مفهوم اعلان ها ارتباط زیادی با کاربرد این تجهیزات داشته و فرهنگ سازی صحیح این مطلب می تواند تاثیر بسیاری در کاهش هزینه ها و خسارات احتمالی داشته باشد.

انواع علائم راهنمایی و رانندگی شرکت فرتو ترافیک با بهره گیری از استانداردهای روز در طراحی و ساخت، گزینه ای ایده آل برای اجرا و مدیریت ترافیک و ایمنی شهروندان به شمار می رود. یکی از الزامات مهم کسب و درک اطلاعات تابلوهای راهنمایی و رانندگی کاهش ترافیک فزاینده محیط شهری و ارتقای سطح ایمنی در هنگام تردد وسیله های نقلیه می باشد. در ادامه مقاله به بررسی ویژگی های انواع تابلوهای راهنمایی و رانندگی و نقش برخورداری آن ها از استانداردهای ساخت خواهیم پرداخت.

علائم راهنمایی و رانندگی

نوع علائم راهنمایی و رانندگی جاده ای و ارتباط آنها

با توجه به آئین نامه راهنمایی و رانندگی بیش از 200 تابلوی مهم وجود داشته که هر یک از آن ها در دسته متفاوتی قرار داشته و بیانگر مفهوم و وضعیت منحصر به فردی می باشد. هر یک از متقاضیان گواهینامه و افرادی که اقدام به رانندگی می کنند می بایست درک صحیحی از هر یک از این اعلانات کسب نموده و سپس به تردد بپردازند. گسترش و ارائه به هنگام این دسته از تجهیزات به نوعی سرمایه گذاری ایمن در جهت کاهش خسارات جانی و مالی شهروندان، رانندگان و همچنین عابرین پیاده به شمار می رود. در ادامه مقاله به نوع علائم راهنمایی و رانندگی جاده ای و ارتباط آنها با یکدیگر خواهیم پرداخت.

علائم و اعلانات راهنمایی و رانندگی به چند دسته عمده تقسیم شده که به طور کلی شامل اعلانات دستوری، اخباری، اخطاری، راهنمای مسیر، مکمل و محلی می شوند. هر یک از این دسته اعلانات در تابلوهای متفاوت و با شکل های هندسی متفاوتی قابل مشاهده هستند. به کار گیری این اعلانات بسته به نوع آن ها در شرایط مختلفی صورت گرفته و اندازه آن ها ارتباط مستقیمی با نوع آن ها دارد. در ارتباط با تعیین سایز و جنس بدنه به کار رفته در این تابلوها نیز عواملی مانند شرایط اقلیمی و آب و هوایی، محیط کاربری و شرایط محورها مهم می باشند.
این تابلوها علاوه بر آن که از لحاظ هندسی قابل تفکیک به انواع مدل های مربعی، مثلثی، مستطیلی و دایره ای و رنگ آن ها قابل تفکیک می باشند؛ بر اساس نوع اعلان نیز به مواردی ذکر می شوند که در ادامه مقاله به آن ها خواهیم پرداخت.

علائم راهنمایی و رانندگی

علائم اجباری

این دسته از علائم همان طور که از نام آن ها مشخص است، دارای اعلانات دستوری بوده و در بر دارنده پیام ها و اعلاناتی هستند که تخطی از آن ها گاها باعث خساراتی جبران ناپذیر می شود. علائم اجباری یا دستوری در واقع در 2 دسته تابلوها و علائم راهنمایی و رانندگی دستوری و تابلوهای محیطی قابل مشاهده هستند. هر یک از این دسته علائم اجباری یا دستوری را در ادامه بررسی می کنیم.

 

علائم اجباری و دستوری راهنمایی و رانندگی

به طور کلی علائم اجباری و دستوری راهنمایی و رانندگی به اعلاناتی گفته می شود که رانندگان را از انجام یک فعل منع می کنند. نقش این تابلوها در کاهش خطرات درون شهری بسیار مهم بوده و تخطی از هر یک از آن ها جرایم چشم گیری را به دنبال دارد. این دسته از تابلوها و یا علائم راهنمایی و رانندگی عموما دایره ای شکل بوده و دارای حاشیه قرمز می باشند.

علائم راهنمایی و رانندگی

تابلوهای دستوری راهنمایی و رانندگی از جمله مهم ترین اعلاناتی هستند که هر فرد می بایست نسبت به آن ها اطلاع کافی یافته و هنگام مواجهه با آن ها نسبت به اعلان درج شده عمل کند. از جمله متداول ترین تابلوهای دستوری راهنمایی و رانندگی که در ترددهای روزمره با آن ها مواجه می شویم، می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • تابلو و اعلان ورود ممنوع
  • تابلو و اعلان پارک ممنوع
  • تابلو توقف ممنوع
  • تابلو دور زدن ممنوع
  • تابلو سبقت ممنوع
  • تابلو بوق زدن ممنوع
  • تابلو ایست
  • علائم اجباری محیطی

این دسته از اعلانات همان‌ گونه که از نام آن ها پیدا می باشد حاوی پیام های اجباری یا دستوری هستند و در رابطه با اعمال یک فعل برای جلوگیری از خطر کاربرد دارند. به عبارت دیگر، این تابلوها بیانگر قوانین موجود در محیط هستند که نیاز به دقت و آگاهی توسط افراد داشته و تخطی از آن ها شامل خطرات بالقوه می شود. شکل هندسی طراحی شده در این علائم ایمنی الزامی عموما دایره ای بوده و از رنگ آبی در طراحی و ساخت آن ها استفاده می شود. اعلان و پیام درون این اعلانات نیز، با رنگ سفید قابل رویت است.

علائم راهنمایی و رانندگی

علائم هشدار دهنده

یکی دیگر از تابلوها و علائم راهنمایی و رانندگی مهم در ایمنی ترافیک علائم هشدار دهنده می باشند. این دسته از اعلانات احتمال وقوع حوادث و خطرات در انواع مسیرها و محورها را در اختیار رانندگان خودروها قرار می دهند. همواره نصب و به کارگیری این اعلانات در مسیرها باعث پیش گیری و کاهش بسیاری از حوادث و تصادف ها بوده و نقشی کلیدی در ایمنی ترافیک داشته است. به منظور درک بهتر این علائم می بایست نسبت به تغییرات اخیر دفترچه آئین نامه راهنمایی و رانندگی آگاه بوده و پیش از اقدام به رانندگی با مفهوم هر یک از آن ها آشنا شد.

علائم اطلاع رسانی

علائم اطلاع رسانی در واقع از جمله زیر شاخه های مهم علائم راهنمایی و رانندگی به شمار می روند. به طور کلی این تابلوها شامل اعلاناتی هستند که دارای توصیه های عمومی بوده و معمولا در انواع رنگ قهوه ای، سبز، سفید، آبی و زرد دیده می شوند. همچنین این علائم به لحاظ هندسی در انواع شکل های مثلث، دایره، مستطیل، مربع و یا پنج ضلعی قابل رویت هستند.

علائم راهنمایی و رانندگی

تابلو های راهنمای مسیر

پرکاربردترین تابلوهای اطلاع رسانی تابلوهای راهنمای مسیر بوده که با رنگ سفید و عموما مستطیل شکل می باشند. تابلوهای آبی رنگ اطلاع رسانی نیز عموما در جاده ها دارای اعلاناتی مانند محل پارک، نمازخانه، رستوران، تعمیرگاه و سرویس بهداشتی بوده و در شهرها برای مشخص سازی نزدیکی میدان ها، اسامی خیابان ها و کوچه ها بیشترین کاربرد را دارا هستند.

در طول تاریخ به کارگیری به موقع تابلوهای اطلاع رسانی و تابلوهای هدایت مسیر نقش موثر خود را به مراتب به نمایش گذاشته و و سهم کلیدی خود را در جهت ایمنی و کاهش ترافیک، رفت و آمدهای غیر ضروری و همچنین کاهش آلودگی محیط های شهری اثبات کرده اند. این دسته از اعلانات به خصوص برای رانندگان ناآشنا با مسیر و توریست ها راهنمای مهمی به شمار رفته و از مقدار ترددهای درون شهری به صورت چشم گیری می کاهد.

قوانین و مقررات

همان طور که در طول مقاله به آن اشاره شد، هر یک از تابلوها و علائم راهنمایی و رانندگی دارای مفاهیم و اعلانات منحصر بفردی بوده و تبعیت از آن ها از جمله وظایف هر راننده ای به شمار می رود. بر اساس ضوابط و قوانین مندرجه، هنگامی که شخصی پشت فرمان هر یک از وسایل نقلیه می نشیند می بایست به آگاهی و درک کامل قوانین و مقررات رانندگی رسیده باشد. به این ترتیب هرگونه خطرات ناشی از نادیده گرفتن اعلانات راهنمایی و رانندگی متوجه راننده بوده و تبعات جدی برای وی به دنبال دارد.

علائم راهنمایی و رانندگی

رانندگی ایمن

علائم راهنمایی و رانندگی استاندارد و با کیفیت نقش ویژه ای در رانندگی ایمن دارد. به طور کلی هر یک از این علائم تنها در صورتی دارای کارایی لازم هستند که فاصله ایمن و زاویه مربوطه قابل مشاهده بوده و واکنش به موقع رانندگان را به دنبال داشته باشد. از جمله عوامل بسیار مهم و کلیدی که نقش علائم راهنمایی و رانندگی را در رانندگی ایمن تضمین می کنند می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • به کارگیری آلیاژ مناسب برای ساخت تابلوها
  • به کار گیری جنس بدنه مستحکم در ساخت به منظور طول عمر بالا
  • به کار گیری رنگ های استاندارد مانند رنگ الکترواستاتیک
  • به کار گیری شبرنگ برای قابلیت رویت بهتر در محیط های تاریک
  • به کار گیری ابعاد متناسب با اعلان درج شده
  • به کار گیری ترجمه انگلیسی برای توریست ها
  • برخورداری از فونت استاندارد
  • نصب در زاویه و ارتفاع مناسب

علاوه بر موارد فوق یکی از مهم ترین و اساسی ترین عوامل موثر در افزایش کارایی این تجهیزات، توجه مسئولین ترافیکی به انتخاب تولید کننده تابع استانداردهای لازم در طراحی و ساخت می باشد. هر یک از این تابلوها می بایست از استانداردهای فوق بهره مند بوده و به گونه ای طراحی شده باشد که در انواع شرایط اقلیمی و آب و هوایی حداکثر کارایی را داشته باشد.

نوشته های مشابه