تابلو ترافیکی, تابلو ترافیکی سرعت گیر, تابلو ترافیکی سولار جهت نما, تابلو ترافیکی شبرنگ جاده, تابلو ترافیکی هشدار دهنده, فرتو ترافیک

تابلو ترافیکی دست انداز

تابلو ترافیکی دست انداز، یکی از راه ها برای جلوگیری و کنترل کردن ترافیک استفاده از تابلو ترافیکی دست انداز می‌باشد. استفاده از وسیله منجر به کاهش تصادفات روزمه می‌باشد. بر طبق استاندارد های جهان، تابلو های راهنمایی و رانندگی با علامت های شناخته می‌شوند. ناگفته نماند که تابلو ترافیکی دست انداز یکی از تابلو های هشدار دهنده ترافیکی به شمار می شود. این تابلو با نشان دادن دست انداز و سرعت گیر سبب حفظ ماشین و راننده میشود. به همین منظور از این تابلو ها در شهر و یا خارج شهر استفاده می شود که منجر به حفظ امنیت می شود و با حفظ جان و مال افراد خطرات تصادف را به شدت کاهش میدهد. این تابلو ها از آهن گالوانیزه دوره های روغنی فریم دار تشکیل شده اند. همچنین دارای روکش الکترواستاتیک برای جلوگیری از فرسوده شدن هستند.

تاریخچه تابلوهای ترافیکی

یکی از مسائلی که در شناخت تابلو ترافیکی دست انداز حائز اهمیت است و معمولا مورد سوال بیشتر افراد می‌باشد، تاریخچه تابلو های ترافیکی است. در این باره باید گفت که تاریخچه تابلو های ترافیکی دست انداز به دوره روم باستان مربوط است. به طوری که با اشکال مختلفی در دوره های زمان حضور داشته و امروزه می توان گفت به استاندار رسیده است. جالب است بدانید که اولین تابلو ترافیکی دست انداز با نام تابلو جا ه ای در روم باستان ساخته شد. این تابو توسط مایل شمار ها مورد استفاده قرار گرفته است.

تابلو ترافیکی دست انداز

از طرفی با ساخت جاده، تونل، تابلو ترافیکی دست انداز و… در روم باستان پیشرفت جاده ای شکل گرفت. همچنین در صنعت اتومبیل سازی در آمریکا تاریخچه تابلوهای ترافیکی مربوط به سال ۱۹۰۰ می‌باشد.

انواع تابلو ترافیکی ها

تابلو ترافیکی دست انداز یکی از انواع تابلو ترافیکی ها می‌باشد. البته تابلو های ترافیکی به روش های متفاوتی دسته بندی میشوند اما به طور کلی چهار نوع تابلو ترافیکی وجود دارد که عبارتند از : تابلو های اخطاری، تابلو های انتظامی، تابلو های اخباری( اطلاعاتی) و تابلو های متمم. همچنین هر نوع از تابلو ها ترافیکی دارای شکل و رنگ خاصی است که منجر به درک بهتر آن ها میشود. تابلو های اخطاری خطرات را نشان میدهد. این تابلو ها به شکل مثلث متساوی الاضلاع می‌باشند. تابلو های انتظامی محدودیت و ممنوعیت ها را مشخص می‌کند.

تابلو های اخباری نیز از مکان ها و وجود وسایل هایی که رانندگان لازم دارند، خبر میدهد. تابلو های متمم نیز به شکل مربع هستند و به تنهایی استفاده نمی‌شوند و معمولا در کنار تابلو های اخطاری استفاده میشوند. این تابلو ها طول منطقه خطر را نشان میدهند.

مشخصات تابلو ترافیکی دست انداز

همانطور که گفته شد تابلو ترافیکی دست انداز با مفاهیم خاصی در جهان شناخته شده است. به طوری که مشخصات تابلو ترافیکی دست انداز در سراسر دنیا تعریف شده است. از اصلی ترین مشخصه این تابلو ها میتوان به کاربردی بودن آن ها با وجود دست انداز اشاره کرد. بنابراین این تابلو ها اخطاری بوده و آگاهی بخش موارد راهنمایی و رانندگی می باشند. همچنین این تابلو ها باید اطلاع رسانی، کاهش سرعت و نشان دهنده هشدار طراحی شده اند.

تابلو ترافیکی دست انداز

قطعات اصلی تابلو دست انداز

تابلو ترافیکی دست انداز از بخش های متفاوتی تشکیل شده است. اما به طور کلی قطعات اصلی تابلو دست انداز شامل علائم آن، ورقه های پشتی و پایه می‌باشد. علائم تابلو ها از ضروری ترین حالت ها می‌باشد که شبرنگ بوده و با ابعاد متفاوت طراحی میشوند. همچنین ورقه های پشتی در این تابلو ها از جنس فلز بوده و گالوانیزه هستند و از علائم تابلو محافظت میکنند. این تابلو ها همچنین دارای پایه نگهدارنده می‌باشند. پایه های این تابلو ها دارای طول معینی است که از طرفی به زمین و از طرفی به ورقه ها متصل میشود.

انواع تابلو دست انداز

تابلو ترافیکی دست انداز به طور کلی انواع مختلفی دارد. اما در کل انواع تابلو دست انداز در تمامی نقاط به سه قسمت اصلی تقسیم می شوند. انواع تابلو دست انداز عبارتند از تابلو باز دارند، تابلو هشدار دهنده، تابلو آگاهی دهنده.

  • تابلو بازدارنده: یک نوع از تابلو ترافیکی دست انداز تابلو های بازدارنده می‌باشند. تابلو های بازدارنده فعالیت هایی را نشان میدهند که در محل نصب تابلو بازدارنده ممنوع هستند. بنابراین چنانچه رانندگان در محل نصب این تابلو ها فعالیت ها را انجام دهند با جریمه شدن مواجه خواهند شد. تابلو های بازدارنده شامل تابلو های بوق ممنوع، پارک ممنوع، ورود ممنوع، سبقت ممنوع و… میباشد. لازم به ذکر است که تابلو های بازدارنده به صورت دایره ای طراحی می شوند. همچنین دارای حاشیه قرمز رنگ هستند.
  • تابلو های ترافیکی هشدار دهنده: نوعی دیگر از تابلو های ترافیکی، تابلو های ترافیکی هشدار دهنده می‌باشند. تابلو هشدار دهنده نشان دهنده خطراتی است که در مقابل راننده قرار دارد. تابلو نشان دهنده جاده باریک، تابلو عابر پیاده، تابلو محل عبور حیوانات، تابلو کارگران در حال کار هستند و… از انواع تابلو های هشدار دهنده می‌باشد. تابلو های هشدار دهنده شکل مثلثی دارند و دارای حاشیه قرمز می‌باشند.
  • تابلو ترافیکی آگاهی دهنده: تابلو ترافیکی آگاهی دهنده دسته ای دیگر از تابلو های ترافیکی است. این نوع تابلو را میتوان متداول ترین تابلو های ترافیکی دانست که با رنگ هایی همچنین سبز، سفید، آبی، قهوه ای، زرد و… با طرح دایره، مستطیل، مربع و پنج ضلعی طراحی می‌شوند. از این تابلو ها در نزدیکی بیمارستان، هتل، پمپ بنزین و… استفاده می شود

تابلو ترافیکی دست انداز

اشتباهات رایج در تشخیص تابلو دست انداز

تابلو ترافیکی دست انداز با برخی از تابلو ها شباهت دارد. این موضوع سبب ایجاد اشتباهات رایج تر تشخیص تابلو دست انداز می شود. فراموش نکنید که تابلو سرعت گیر با تابلو پتینه انداز متفاوت است. چرا که تابلو دست انداز دارای دو برآمدگی است اما تابلو سرعت گیر یک برآمدگی دارد. همچنین تابلو دست انداز محدب بوده و تابلو سرعت گیر مقعر می‌باشد.

استفاده از تابلو ترافیکی دست انداز ور جاده ها ضروری است چرا که ه ایت درست و حفظ امنیت وسایل نقلیه طراحی شده اند. تابلو دست انداز ترافیکی را میت آن نوعی تابلو اخطار دهنده دانست که از پر کاربرد ترین تجهیزات جاده ای با حساب می آید. سپاس از همراهی شما.

نوشته های مشابه