تابلو ایمنی, تابلو ایمنی ترافیکی, تابلو ایمنی ترافیکی راهنمایی رانندگی, تابلو بلوار, تابلو بلوار پلاستیکی, تابلو ترافیکی, تابلو ترافیکی سرعت گیر, تابلو ترافیکی سولار جهت نما, تابلو ترافیکی شبرنگ جاده, تابلو ترافیکی هشدار دهنده, تابلو جاده ای, تابلو خیابانی, تابلو راهنما, تابلو راهنمای مسیر, تابلو راهنمای مسیر بزرگراه, تابلو ریلی ترافیکی شبرنگ, تابلو علائم راهنمایی, تابلو علائم راهنمایی و رانندگی, تابلو معابر, تابلو معابر دیوار کوب, تابلو معابر روستایی, تابلو معابر شهری عمده, تابلو معابر شهری باکیفیت, تابلو هدایت مسیر, تابلو و علائم, تابلو وسط بلواری, تابلوهای ایمنی, تابلوهای ترافیکی, تابلوهای راهنمایی و رانندگی, تابلوهای ریلی ترافیکی, تابلوهای معابر, فرتو ترافیک

تابلو های ترافیکی شرکت فرتو ترافیک

تابلو های ترافیکی برای انتقال دادن پیامی ویژه به صورت یک نماد مورد استفاده قرار می‌گیرد که در جاهای‌های گوناگون مثل: خیابان، پارکینگ ها، بزرگراه‌ها و کارخانه ها  و. . . کاربرد دارند. با بیشتر پیدا کردن تعداد خودرو‌ها و افزایش سرعت حرکت  رانندگان، نیاز به تعریف و ساختن تابلوهای ترافیکی برای حفظ امنیت جاده و مردم احساس شد. میزان قدمت و ماندگاری تابلو های ترافیکی به نسبت بقیه تجهیزات جاده‌ای و ترافیکی بیشتر می‌باشد. تابلو‌های ترافیکی جز یکی از مهم­‌ترین و اصلی ‌ترین علائم راهنمایی در جاده­‌ها است.

با استفاده کردن از این تابلوها، پیام‌ها و هشدارهایی مانند: میزان سرعت مجاز، خطرات احتمالی پیش رو و. . . را به افراد انتقال می‌دهد تا از اتفاق افتادن تصادفات و اتفاقات جلوگیری کند. هر کدام از این تابلوهای ترافیکی معناو مفهوم ویژه‌ای را به رانندگان خودروها انتقال می‌دهد و به همین علت در دنیای امروزی تابلوهای ترافیکی همواره گسترش پیدا می‌کند و انواع گوناگونی از آنها وجود دارد. در مجموع تابلو‌ های ترافیکی به دو گروه شهری و جاده‌ای تقسیم بندی می‌شوند.

تابلو های ترافیکی

استانداردسازی تابلو های ترافیکی

تابلوهای ترافیکی باید به شکلی کار کند که راهنمایی‌های ضروری و صحیح را به رانندگان خودروها در خیابان و جاده‌ها در زمان مناسب و به گونه‌ای مشخص نشان دهد. اکثر تصادفات، اتفاقات جاده ای، تخلفات رانندگان، گم کردن مسیرها و. . . در جادهها و خیابان هایی اتفاق میفتد که در آن تابلوهای ترافیکی وجود دارد یا ایراداتی داشته‌است. اگر اصل‌های استاندارد در ساختن و نصب کردن تابلوهای ترافیکی به صورت کامل رعایت شود، موجب می‌شود عملکرد بسیار خوبی ازخود نشان دهند و از ایجاد مشکلات و حوادث جلوگیری کند. استانداردسازی تابلو های ترافیکی را می بایست در مکان و زمان های  مناسب بکار برد.

و اگر زودتر از مکانی که احتمال خطر وجود دارد هشدار دهند، ممکن است در زمان تردد راننده آن را ازیاد ببرد. و همینطور اگر دیرتر از مکان مورد نظر بکاربرده شود هم موجب بوجود آمدن حوادث و برخورد می‌شود. تابلو‌های ترافیکی استاندارد با مواد اویه با کیفیت و مقاوم نسبت به شرایط آب و هوایی و محیطی تولید می‌شوند. مقرون به صرفه می‌باشند و علائم و پیام‌های راهنمایی و رانندگی را به خوبی به همگان منتقل می‌کنند. این تابلوها با محیط زیست سازگار هستندو به آسانی می‌توان آن را نصب کرد. اندازه استاندارد این تابلو های ترافیکی به شکل و کاربرد تابلوها بستگی دارد.

تابلو های ترافیکی

برای مثال تابلوهای با شکل دایره‌ای دارای قطر ۷۵  سانتی متر هستند و همچنین تابلوهای مربعی شکل اضلاع ۶۰×۶۰ تولید می‌شوند. با خرید تابلو‌ های ترافیکی با کیفیت و استاندارد ازشرکت فرتوترافیک یک خرید با کیفیت و به صرفه خواهید داشت که می‌توان با آن حوادث و خسارت‌های جاده‌ای را کاهش داد. یک تابلوی ترافیکی استاندارد باید شرایط زیر را دارا باشد:

  • رنگ آن در مقابل نور آفتاب و نفوذ پیداکردن نم و رطوبت از بین نرود و پوسیده و زنگ زده نشود.
  • با محیط زیست و شرایط مختلف آب و هوایی سازگار باشد.
  • در  اندازه‌ها و ابعاد استاندارد و مشخص شده‌ای طراحی و تولید شود.
  • دارای برخورداری از زبان بین المللی بوده تا برای افراد فارسی زبان و انگلیسی زبان قابل فهمیدن باشد؛
  • کلمات آن کمرنگ و پاک شده نباشد و به صورتی خوانا و صحیح نوشته شده‌باشد.
  • دود و گرد و غبار‌های جاده و وسایل نقلیه راجذب خود نکند.
  • مسیرها را به شکل درست مشخص کند و نام اصلی خیابان‌ها در آن ذکر شود.
  • این‌تابلوها قابلیت دید در شب را دارند و شبرنگ هستند.

تاریخچه علائم و تابلوهای راهنمایی

تابلو های ترافیکی برای اولین بار در دوره باستان به شکل سنگ هایی بودند که میزان فاصله مسافران و رهگذران نسبت به شهر و روستاها را به افراد نشان می‌داد. مثلا: در سرتا سر روی تخته سنگ هایی را کنار هم قرار داده‌بودند که میزان فاصله افراد مسافر را از شهر رم به آنها نشان می‌داد. که به صورت ستون‌های سنگی در مسیر‌ها و گذرگاه‌ها قرار می‌گرفت.

تابلو های ترافیکی

اولین قوانین مطرح شده به صورت همگانی در موضوع ترافیک در سال ۱۶۸۵ در کشور پرتغال توسط پیتر دوم تصویب شد. که شامل حق تقدم در مسیرهای خیلی باریک بود. تابلوهای راهنمایی و رانندگی در این سال تهیه، تبیین و ابلاغ شد. و در سال های۱۸۸۰ تا ۱۸۹۰برای اولین بار تابلوهای مدرن که برای افراد دوچرخه سوار بود ساخته شد و مورد استفاده قرار گرفت و در آن حق تقدم با دوچرخه سوار بود. با گذشت زمان و افزایش پیدا کردن خودروها نیاز به یک سیستم قوی تر که بتواند موجب نظم بخشیدن شود و امنیت افراد را فراهم کند تا اینکه درسال ۱۹۶۰ سیستم کنونی ک در همه جای جهان استفاده می‌شود طراحی وابلاغ شد.

هدف از نصب کردن تابلو های ترافیکی، کمک کردن به رانندگان و راهنمایی آنان در مسیر برای راحت شدن رفت و آمد آنهاست. امروزه با افزایش تعداد خودروها در شهرها و جاده ها، نیاز به تابلوهای ترافیکی و علائم راهنمایی و رانندگی بیشتر از همیشه  احساس می‌شود. نصب کردن این تابلوهای ترافیکی در جاده­‌‌ها به اندازه بسیار زیادی در کم کردن خسارات و تصادفات جاده‌­ای اثربخش بوده‌است.

تابلو های ترافیکی

مفاهیم علائم رنگ های علائم ترافیکی

حتما تاکنون در سطح خیابان‌ها و جاده ها، تابلوهای ترافیکی که با رنگ‌های مختلف نصب شده‌اند را مشاهده کرده‌اید. هر یک از این رنگ‌ها دارای معنی و مفهوم ویژه خود است. معمولارنگ‌های استفاده شده در این تابلوها وعلائم ترافیکی به گروه‌های زیر تقسیم می‌شوند، که در ادامه می‌خواهیم بررسی کنیم که مفاهیم علائم رنگ های علائم ترافیکی و یا هر کدام از این رنگ‌ها در تابلو های ترافیکی به چه معناست؟

  • مفهوم و معنی رنگ قرمز: رنگ قرمز به معنی منع شدن یا ایست می‌باشد.
  • مفهوم رنگ سبز: رنگ سبز به معنی مجاز بودن حرکت و  راهنمایی در مسیر بزرگراه ها و همچنین اماکن مذهبی می‌باشد.
  • مفهوم رنگ آبی: رنگ آبی در تابلو های ترافیکی در راهنمای خدمات، نشان دادن حرکت مجاز و راهنمای رانندگان در مسیر آزاد راه‌ها می‌باشد.
  • مفهوم رنگ زرد: رنگ زرد در تابلوهای ترافیکی برای  هشدارهای عمومی مثل عملیات ساختمانی بکار برده می‌شود.
  • مفهوم رنگ نارنجی: از رنگ نارنجی هم برای راهنمای مکان‌های اداری و آموزشی و خدماتی استفاده می‌شود.
  • مفهوم رنگ قهوه ای: رنگ قهوه‌ای در تابلوهای ترافیکی به معنی مکان‌های تفریحی و گردشگری وفرهنگی می‌باشد.
  • مفهوم رنگ سیاه و سفید: برای علائم دستوری وهمچنین راهنما در مسیرو راهها بکاربرده می‌شود.

تابلو های ترافیکی

انواع تابلوهای راهنمایی و رانندگی

تابلوهای ترافیکی براساس معنا و مفهومی که به افراد منتقل می‌کنند به سه دسته تقسیم می‌شوند:

  • تابلوهای بازدارنده  یا انتظامی
    این دسته از تابلو های ترافیکی مانند تابلوی توقف ممنوع، برای نشان دادن ضرورت و ممنوعیت و همچنین برای محدودیت مورد استفاده قرار می‌گیرند. تابلوهای بازدارنده  یا انتظامی از نظر شکل ظاهری به استثنای علامت ایست که دارای هشت ضلع می‌باشد، و همینطور تابلوی رعایت
    حق تقدم که به شکل مثلث متساوی الاضلاع که راس آن به پائین می‌باشد، بقیه دارای شکل دایره‌ای هستند و معمولا از رنگ قرمز که برای جلب توجه بیشتر است استفاده می‌شود.
  • تابلوهای خطر و اخطاری
    این گروه از تابلو های ترافیکی، مثل تابلوی پیچ، نشان دهنده وجود خطر واز از وقوع اتفاقات به رانندگان هشدار میدهد. در واقع تابلوهای خطر و اخطاری که به صورت متساوی الاضلاع قبل از اتفاق افتادن حادثه می‌باشد. این تابلوها در ظاهر به صورت مثلث متساوی الاضلاع است که دارای نوارهای قرمز رنگی هستند.
  • تابلوهای ترافیکی اخباری یا اطلاعاتی
    در این گروه از تابلو های ترافیکی که از رنگ هایی مثل زرد، سبز، سفید، آبی، قهوه‌ای و زرد برای منتقل کردن معانی و مفهوم‌ها بکار برده میشوند. تابلوهای ترافیکی اخباری یا اطلاعاتی به صورت مستطیل شکل می‌باشند و حتی ممکن است گاهی با یک انتهای نوک تیز پرچمی‌باشند.
  • تابلوهای هدایت راه یا همان راهنمای مسیر
     از دسته تابلو های ترافیکی اخباری محسوب می‌شوند. تابلوهای هدایت راه یا همان راهنمای مسیر مسیر معمولا به شکل مستطیل می‌باشند و تنها در خروجی‌ها به شکل پرچمی ساخته می‌شوند.

نوشته های مشابه