تابلو ترافیکی, تابلو ترافیکی ال ای دی, تابلو ترافیکی سرعت گیر, تابلو ترافیکی سولار جهت نما, تابلو ترافیکی شبرنگ جاده, تابلو ترافیکی هشدار دهنده, فرتو ترافیک

نقش تابلو ترافیکی در امنیت شهر

تابلو ترافیکی، یکی از موارد ضروری و مهم  برای کم کردن میزان تصادفات و تلفات جاده­ ای و همچنین امنیت شهروندان، وجود داشتن تابلو‌ ترافیکی است. تابلو‌های ترافیکی برای منتقل کردن یک  پیغام ویژه به شکل یک نماد مورد استفاده قرار می‌گیرد که در مکان‌های گوناگونی مثل خیابان، جاده، مکان‌های عمومی، پارکینگ ها، بزرگراه ها. . . استفاده می‌شود. با زیاد شدن تعداد وسایل نقلیه و خودرو‌ها و افزایش سرعت حرکت آنان نیاز به ساخت تابلوهای ترافیکی برای امنیت جاده وهمچنین کاربران درون آن احساس شد.

ویژگی تابلوهای ترافیکی

تابلو ترافیکی مجموعه‌ای از علائم هشدار دهنده می‌باشند که برای برقرار کردن نظم و امنیت وهمچنین و برای رفت و آمد بهتر در کنار جاده‌ها و خیابانهای سطح شهر و بزرگراه‌ها نصب شده و مورد استفاده قرار می‌گیرند. اگر راه‌های پرپیچ و خطرناک و ناآشنای جاده‌ها مجهز به داشتن تابلوهای ترافیکی باشند می‌توانند نقش خیلی مهمی در پیشگیریی از اتفاقات نا مترقبه خواهد داشت. ویژگی تابلوهای ترافیکی بسیار زیاد است این تابلو ها شامل علائمی ساده و قابل فهم می‌باشند که توسط رانندگان وسایل نقلیه که دارای گواهینامه رانندگی هستن  مفهموم می‌باشد.

تابلو ترافیکی

شرایط و ضوابط قبل از نصب کردن تابلو ترافیکی

قدمت این تابلوهای ترافیکی به نسبت بقیه تجهیزات و وسایل ترافیکی و درون جاده‌ای بیشتر می‌باشد. تابلو‌های ترافیکی یکی از حیاتی ‌ترین و اصلی ‌ترین علامت‌ها در جاده­‌ها محسوب می‌شوند. قبل از نصب کردن  تابلو ترافیکی می‌بایست به شرایط و ضوابطشان را رعایت کنیم و توجه کافی داشته‌باشیم. رعایت کردن ضوابط برای نصب کردن تابلوترافیکی در مکان‌های مناسب می‌تواند نقش بسیار زیادی در پیشگیری از اتفاق افتادن حوادث و اتفاقات  داشته‌باشد. حتما باید قبل از نصب کردن آنها به موارد پایین توجه کافی داشته‌باشیم. شرایط و ضوابط قبل از نصب کردن تابلو ترافیکی

  1. انتخاب مکان مناسب نصب
  2. طرز قرار گرفتن آن
  3. ارتفاع مناسب برای نصب
  4. جهت مناسب نصب کردن

بعد از بررسی کردن و مهیا کردن شرایط بالا اکنون می‌توان برای نصب کردن تابلو ترافیکی اقدام کنیم.

انواع تابلو ترافیکی

با استفاده کردن از تابلوهای ترافیکی، اطلاعاتی مثل سرعت مجاز و همچنین خطرات و تهدیدات پیش رو را به افراد انتقال می‌دهد تا بتواند تا جایی که ممکن است از بروز حوادث و اتفاقات پیشگیری کنند. همچنین برای آسانتر شدن رفت و آمدها در مسیر خیابان ها، بسیار ضروری است که از انواع تابلو ترافیکی در مکان های مناسب نصب شود و به خوبی هم قابل دیدن باشند تا رانندگان قادر باشند دستورات راهنمایی و رانندگی را بادقت بیشتر رعایت کنند.هر کدام از تابلوهای ترافیکی دارای معنی و مفهوم خاص خود را به رانندگان وسایل نقلیه انتقال می‌دهد.

تابلو ترافیکی

به همین علت امروزه تابلوهای ترافیکی بر اساس نیازهای گوناگون افزایش پیدا کرده‌اند و انواع گوناگونی از آنها وجود دارد. در مجموع تابلو‌های ترافیکی به دو گروه شهری و جاده‌ای تقسیم بندی می‌شوند. تابلو‌های ترافیکی از نظر استفاده و کاربرد هم به سه گروه زیر تقسیم بندی می‌شوند.

  • بازدارنده یا انتظامی: تابلوهای انتظامی گروهی از تابلوهای ترافیکی هستند که بطور معمول به صورت دایره‌ای طراحی شده‌است و دارای حاشیه قرمز رنگ هستند تا باعث جلب توجه کردن رانندگان وسایل نقلیه شوند. تابلوهای بازدارنده دارای معنای حکم کردن هستند و اگر رانندگان نسبت به آنبی‌توجهی کنند طبق قانون جریمه می‌شوند. که تابلو سبقت ممنوع و تابلوی ورود ممنوع را می‌توان نام برد.
  • تابلوهای هشدار دهنده و یا اخطاری: تابلو‌های هشدار دهنده رانندگان وسایل نقلیه را از وجود داشتن خطرات احتمالی مطلع می سازد. تابلو‌های هشدار دهنده با شکل یک مثلث که دارای حاشیه قرمز هستند مثل: محل عبور افراد پیاده، و تابلو جاده دو طرفه می‌شود، تابلو دست انداز و. . .

تابلو‌های اطلاعاتی و یا آگاهی دهنده: این تابلوهای ترافیکی همواره خبرواطلاعاتی را به رانندگان وسایل نقلیه می‌دهند. و به صورت شکل‌های مربعی، مستطیل، دایره و ۵ ضلعی طراحی و تولید می‌شود و در رنگ بندی‌های زرد، سفید، سبز، آبی، قهوه‌ای وجود دارند. تابلو‌های آگاهی دهنده مثل: تابلوهای هدایت مسیر، تابلو اسم اماکن، تابلو تعمیرگاه معابرو…

تابلو ترافیکی

تابلو‌های ترافیکی بازدارنده

در بین تابلوهای بازدارنده، تابلوی ایست به دلیل میزان اهمیت و دقت بیشتر افراد به شکل هشت ضلعی با زمینه‌ای به رنگ قرمز و با نوشتن ایست طراحی شده‌است. و به دلیل اهمیت تابلوی رعایت کردن حق تقدم یک راس این تابلو به طرف پایین است. رانندگان خودروها با دیدن تابلو‌ ترافیکی بازدارنده متوجه محدودیت‌ها و ممنوعیت هایی که پلیس‌های راهنمایی و رانندگی قرار داده‌اند می‌شوند و راه خود را می‌روند. به همین دلیل استفاده از تابلو‌های ترافیکی بازدارنده در جاده ها، خیابان ها، بزرگراه‌ها و مناطقی که وسایل نقلیه و یا افراد پیاده از آنجا رفت و آمد می‌کنند اهمیت زیادی دارند.

و در کنترل کردن ترافیک خیابان‌ها و مدیریت کردن آن نقش به سزایی دارد و همواره از بوجود آمدن اتفاقات و حوادث رانندگی پیشگیری می‌کند.

 تابلو‌های انتظامی‌یا بازدارنده

این تابلو ترافیکی و یا تابلو‌های انتظامی‌یا بازدارنده اکثرا به صورت دایره‌ای با زمینه سفید و نوارحاشیه به رنگ قرمز و با علائم و نوشته هایی به رنگ سیاه می‌باشند و ممنوعیت یک مورد را با استفاده ازعلامت های‌ ویژه خود نمایش می‌دهد.

تابلو ترافیکی

نقش تابلوهای ترافیکی در امنیت شهر

هر کدام ازاین تابلوهای ترافیکی که نام بردیم نقش تابلوهای ترافیکی در امنیت شهر بسیار مهم است، مثلا قرار داشتن تابلوهای هشداردهنده رانندگان را از شرایط و وضعیت مسیر جلوتر مطلع می‌کند. به همین دلیل راننده قبل از اینکه به مکان مورد نظر برسد آمادگی لازم را درذهن خود دارد و با داشتن آگاهی از آنجا عبور می‌کند. و در مورد دیگر اینکه این تابلو‌های مانع از گم کردن مسیر توسط راندگان وسایل نقلیه می‌شود و افراد را از سردرگمی‌ها بیرون می‌آورد. قرار داشتن تابلوهای ترافیکی عملیاتی در کنار جاده ها، وجود یک عملیات اجراییدر دست کار را را به رانندگان اطلاع می‌دهد.

و با این کار هم موجب امنیت جان و مال رانندگان می‌شود، هم اینکه در سلامتی و حفظ امنیت کارگران مشغول کار هم بسیار تاثیرگذار می‌باشد. وجود تابلوهای ترافیکی که دارای شبرنگ هستند در هنگام شب افراد را از قرار داشتن یک پیچ خطرناک و تند جاده‌ای و یا اندازه شیب جاده‌ها باخبر می سازند و به کمک نور متناسبی که بازتاب می‌دهند امنیت خوبی را در جاده‌ها و بزرگراهها بوجود می‌آورند. با نصب کردن صحیح و درست تابلوهای ترافیکی می‌توان تا حد زیادی ازحوادث ناگهانی وبی‌نظمی‌ها پیشگیری کرد.

تابلو ترافیکی به انداره‌ای در امنیت شهرها و مردمان مهم است که هم از اتفاقات ناگوار مردم پیشگیری می‌کند و هم شرایط ترافیکی عابران پیاده هم بسیار بهتر می‌شود که موجب صرفه جویی در اقتصاد کشور نیز می‌شود. دراین مقاله که با ما همراه بودید درمورد انواع تابلوهای ترافیکی و چگونگی نقش آنها در حفظ امنیت شهری توضیحاتی را به شما ارائه دادیم امیدواریم مطالب برای شما مفید واقع شده باشد.

نوشته های مشابه