تابلو, تابلو اخطاری, تابلو اسم کوچه, تابلو اطلاع رسانی, تابلو اطلاعاتی, تابلو اطلاعاتی راه, تابلو ایمنی, تابلو ایمنی ترافیکی, تابلو ایمنی ترافیکی راهنمایی رانندگی, تابلو بلوار, تابلو بلوار پلاستیکی, تابلو ترافیکی, تابلو ترافیکی ال ای دی, تابلو ترافیکی سرعت گیر, تابلو ترافیکی سولار جهت نما, تابلو ترافیکی شبرنگ جاده, تابلو ترافیکی هشدار دهنده, تابلو جاده ای, تابلو خیابانی, تابلو راهنما, تابلو راهنما مسیر, تابلو راهنمای مسیر, تابلو راهنمای مسیر بزرگراه, تابلو ریلی ترافیکی شبرنگ, تابلو سرکوچه ای, تابلو علائم, تابلو معابر شهری, تابلو میدان, تابلو نامگذاری معابر, فرتو ترافیک

آشنایی با انواع تابلو های ترافیکی شرکت فرتو ترافیک

تابلو های ترافیکی

علائم راهنمایی و رانندگی یا تابلو های ترافیکی ،در واقع علائم و تابلوهایی هستند که در کنار یا بالای جاده ها نصب می شوند تا دستورالعمل ها یا اطلاعات لازم را به کاربران جاده و رانندگان ارائه دهند. .در ابتدا تابلوهای ترافیوی،شکل ساده تری داشتند اما بعدها، علائمی با بازوهای جهت دار معرفی شدند، به عنوان مثال میله های انگشت در بریتانیا و نمونه های چوبی آنها در زاکسن اولین تابلوهای ترافیکی بودند.

علائم راه یا همان تابلو های ترافیکی کمک می کند تا همه افراد در جاده ایمن باشند، چه راننده باشید و چه عابر پیاده (کسی که در خیابان راه می رود). تابلوهای ترافیکی به شما می گویند که مجاز به انجام چه کاری هستید، چه کاری را نباید انجام دهید، و اطلاعات مفیدی را در مورد منطقه محلی به شما می دهند.

تابلو های ترافیکی

اولین علائم راه مدرن برای دوچرخه سواران در دهه 1870 و 1880 طراحی شد. سیستم کنونی علائم جاده بریتانیا توسط یک جفت طراح لندنی به نام‌های Jock Kinneir و Margaret Calvert ایجاد شده است. در 1 ژانویه 1965 راه اندازی شد و اکنون در تمام جاده های بریتانیا استفاده می شود. تابلوهای ترافیکی در ایمنی راه ها نقش بسیار مهمی دارند. آنها می توانند به مدیریت جریان ترافیک، جلوگیری از تصادفات و موارد دیگر کمک کنند. شما احتمالاً هر بار که رانندگی می کنید علائم زیادی می بینید، و هر یک معنای خاصی دارد که به رانندگان کمک می کند تا تصمیماتی برای رانندگی بهتر و ایمن تری بگیرند.

از توقف تا ممنوعیت پارک، هر علامت راهنمایی و رانندگی یا همان تابلوهای ترافیکی ضروری است، اما برخی از آنها مهمتر از بقیه هستند. در اینجا پنج علامت راهنمایی و رانندگی مهم برای ایمنی جاده ها آورده شده است:

  • تابلو محدودیت سرعت
  • تابلو کاهش سرعت
  • تابلو بازدارنده
  • تابلوهای عبور عابر پیاده
  • تابلو ساخت و ساز

تابلو های ترافیکی

تابلو بازدارنده

تابلوی ایست یا تابلو بازدارنده تابلو های ترافیکی هشدار است که برای اطلاع رانندگان طراحی شده است که باید به طور کامل توقف کنند و مطمئن شوند که تقاطع به طور ایمن از وسایل نقلیه و عابران پیاده دور است. در بسیاری از کشورها، این علامت یعنی تابلو بازدارنده یک هشت ضلعی قرمز رنگ است که کلمه STOP در انگلیسی یا به زبان ملی آن کشور خاص به رنگ سفید یا زرد نمایش داده می شود.

کنوانسیون وین در مورد علائم جاده ای همچنین یک نسخه جایگزین را مجاز می کند: یک دایره قرمز با یک مثلث معکوس قرمز با پس زمینه سفید یا زرد، و یک STOP سیاه یا آبی تیره. برخی کشورها ممکن است از انواع دیگری مانند علامت توقف مثلث قرمز معکوس ژاپن نیز استفاده کنند. مقررات خاص در مورد ظاهر، نصب و انطباق با علائم در برخی از حوزه های قضایی متفاوت است.

تابلو هشدار دهنده

تابلو هشدار دهنده نوعی از تابلو های ترافیکی است که نشان دهنده خطر، مانع یا شرایط موقعیت خاصی است که باید به آن توجه کنید. برخی از آن نشانه ها، علائم راهنمایی و رانندگی هستند که خطرات جاده را را نشان می دهند که احتمال دارد راننده نتواند به آسانی آن را تشخیص دهد و به آن توجه کافی را داشته باشد که همین امر احتمال تصادف را بالا میبرد. در حالی که طراحی علائم راهنمایی رانندگی متفاوت است، اما معمولاً شکل یک مثلث متساوی الاضلاع با زمینه سفید و حاشیه قرمز ضخیم را دارند.

تابلو های ترافیکی

در سوئد، صربستان، بوسنی و هرزگوین، یونان، فنلاند، ایسلند، مقدونیه شمالی و لهستان، مرز قرمز با زمینه کهربایی دارند. برخی از کشورها (مانند فرانسه، نروژ و اسپانیا) که معمولاً از پس‌زمینه سفید استفاده می‌کنند، از پس‌زمینه نارنجی یا کهربایی برای کارهای جاده‌ای یا علائم ساختمانی استفاده می‌کنند. تابلو هشداردهنده در برخی کشورها دارای شکل الماسی در عوض شکل مثلثی دارند دارند.

در ایالات متحده، کانادا، مکزیک، تایلند، استرالیا، ژاپن، اندونزی، مالزی، نیوزیلند، بیشتر آمریکای جنوبی، و همچنین جمهوری ایرلند (با استانداردهای بقیه اروپا) از علائم هشدار دهنده استفاده می کنند. روی زمینه زرد مشکی و معمولاً الماسی شکل هستند، در حالی که علائم موقت (که معمولاً علائم ساختمانی هستند) روی زمینه نارنجی مشکی هستند. علائم هشدار دهنده معمولاً حاوی یک نماد هستند. در اروپا آنها بر اساس کنوانسیون UNECE وین در مورد علائم و راه هستند.

تابلو آگاهی دهنده

تابلو آگاهی دهنده منبع اطلاعات، یا ممکن است خود اطلاعات خاص باشد. علائم اطلاعاتی معمولی شامل تابلوهای اطلاعاتی که نوعا از تابلو های ترافیکی می باشند، علائم راهنمایی و رانندگی، نشانگرها مانند یک کتابخانه عمومی، ایستگاه راه آهن یا فرودگاه یا نشانگرها در مواد مرجع است. علامت اطلاعاتی یک پلاکارد بسیار خوانا چاپ شده و بسیار قابل توجه است که افراد را از هدف یک شی آگاه می کند یا به آنها دستورالعمل استفاده از چیزی را می دهد. تابلویی که در یک راه عمومی قرار دارد و اطلاعاتی در مورد رویدادهای شهر، موسسات، دستاوردها، حمایت‌ها یا سازمان‌ها ارائه می‌کند.

تابلو های ترافیکی

علامت ترافیکی متمم

تابلوهای علامت ترافیکی متمم، در اصل تکمیل کننده برای بقیه تابلوها میباشند و باعث میشوند اطلاعات و مفهوم بقیه تابلوهارو بهتر و کامل تر بیان کند و مردم علائم راهنمایی و رانندگی را بهتر متوجه شوند. به همین علت در کنار تابلو های ترافیکی،تابلوهای متمم را میبینید و به طور معمول به صورت تنهایی نقشی را ایجاب نمیکنند. در بیشتر موارد از این تابلوها،در  نقش هشدار و بازدارنده استفاده میشود. به عنوان‌ مثال،ممکن است تابلو متمم را در کنار تابلو ورود ممنوع ببینید

شکل تابلوهای متمم در بیشتر موارد،در شکل های مربع و مستطیل هستند و فونت آنها مشکی میباشد که در زمینه سفید طراحی شده است‌. همانطور که گفته شد،این تابلوها در کنار تابلوهای اصلی و تکمیل کننده نقش تابلوهای دیگر میباشند که در یک پایه اصلی نصب میشوند. همچنین شما دو تابلو متمم روی یک پایه نخواهید دیدو همچنین شما تابلوهای متمم را در خیابان های شلوغ و مکان پرتردد خواهی دید اما آنان به گونه ای نصب شده اند که  مانع حرکت و عبور مردم و عابرین نشود.‌
این‌نکته را نیز به خاطر بسپارید که در ایران تابلوهای متمم فقط به زبان فارسی نوشته شده زیرا زبان اصلی ما،ایرانی است و باید به زبانی باشد که قابل خواندن باشد و مردم به صورت کامل پیام تابلو را دریافت کرده و طبق آن عمل کنند تا مبادا حادثه ای رخ دهد.

نوشته های مشابه